Bara tre procent tycker sexistiska skÀmt Àr ok

Det behövs lagstiftning mot sexistisk reklam, marknadsföring och objektifiering av kvinnor i media. Det arbetet Àr lÄngt ifrÄn klart, menar författarna till debattartikeln, som representerar S-kvinnor.

"Sexuella trakasserier hör inte hemma i ett modernt samhÀlle. Metoo-uppropen har pÄ ett tydligt sÀtt visat pÄ behovet av ett stÀndigt pÄgÄende arbete för att motverka sexuella trakasserier och sexism. Vi kan inte luta oss tillbaka", skriver debattörerna.

"Sexuella trakasserier hör inte hemma i ett modernt samhÀlle. Metoo-uppropen har pÄ ett tydligt sÀtt visat pÄ behovet av ett stÀndigt pÄgÄende arbete för att motverka sexuella trakasserier och sexism. Vi kan inte luta oss tillbaka", skriver debattörerna.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Debatt2022-01-22 15:32
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Manschauvinisten Ă€r snart Ă€r ett minne blott. I alla fall om man fĂ„r tro svenska folkets svar i JĂ€mstĂ€lldhetsmyndighetens undersökning om attityder till sexuella trakasserier. Endast tre procent av befolkningen tycker att det Ă€r okej nĂ€r mĂ€n bland sina manliga vĂ€nner drar nedsĂ€ttande skĂ€mt om kvinnor. Samtidigt Ă€r inte alla mĂ„na om att markera olĂ€mpligheten nĂ€r de skĂ€mten dras. 

Det har gjorts flera studier pÄ skillnader i utsatthet mellan flickor och pojkar. De flesta studier visar att det i högre grad Àr flickor och kvinnor som utsÀtts för sexuella trakasserier och att det i majoriteten av fallen Àr en pojke eller man som Àr den som utsÀtter. NÀr pÄstÄenden fÀlls, till exempel om att kvinnor fÄr skylla sig sjÀlva om de utsÀtts för tafsande pÄ grund av utmanande klÀdsel, Àr det oftast kvinnor som tar avstÄnd.

Sexuella trakasserier hör inte hemma i ett modernt samhÀlle. Metoo-uppropen har pÄ ett tydligt sÀtt visat pÄ behovet av ett stÀndigt pÄgÄende arbete för att motverka sexuella trakasserier och sexism. Vi kan inte luta oss tillbaka. Det behövs lagstiftning mot sexistisk reklam, marknadsföring och objektifiering av kvinnor i media. Det arbetet Àr lÄngt ifrÄn klart.