Turbulens kring KLT:s nya biljettsystem

Ännu en gång vill det regionalt styrda företaget Kalmar länstrafik, KLT, byta biljettsystem. Miljöpartiet de Gröna i Kalmar län är mycket kritiska till detta.

KLT byter åter biljettsystem, något som skapat turbulens, menar skribenterna som är kritiska till bytet.

KLT byter åter biljettsystem, något som skapat turbulens, menar skribenterna som är kritiska till bytet.

Foto: Karin Hertz

Debatt2021-09-03 05:50
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vi har hört skarp och befogad kritik de senaste dagarna ut av en person ur personalen som jobbar i KLT:s uppdrag att det helt klart råder stor förvirring kring det nya biljettsystem som har införts för bara några månader sen på länets bussar. Det personalen säger är att det uppstår särskilt hotfulla situationer när framdörrarna har öppnats på KLT:s bussar, vilket i slutändan har lett till en sämre arbetsmiljö för busschaufförerna. 

Att man har anlitat samma företag för det aktuella biljettsystem som redan tidigare hade levererat ett bristfälligt biljettsystem och som behövde årslånga justeringar och utvecklingsarbete känns ansvarslöst i hanteringen av skattebetalarnas pengar. Att de politiskt styrande partierna ännu en gång vill köpa ett nytt biljettsystem gör saken ännu värre. Vad är syftet med bytet? 

Vi från MP Kalmar län vill göra den offentliga kollektivtrafiken så attraktiv som möjligt och vill att det blir så enkelt som möjligt att använda den. Då behövs en biljettsystem som fungerar och inte leder till ett intryck att kunden använder sig av ett företag som främst driver skärgårdstrafik. Vi kommer att återkomma under den kommande valrörelsen med absolut konkreta förslag för en reform av den offentliga transporten av medborgare i Kalmar län. En reform som gör buss- och tågresande riktigt attraktivt.