Neddragning i skolan – eller inte?

Skoldebatten är het, men insändarskribenten menar att neddragningar i skolan inte skulle behöva diskuteras överhuvud taget om kommunerna använde pengarna rätt.

I Vimmerby kommun har utredningen om småskolornas framtid rört upp känslor. Insändarskribenten tycker att barnen ska prioriteras. "Planerar kommunerna bara rätt så skulle det inte behövas neddragning."

I Vimmerby kommun har utredningen om småskolornas framtid rört upp känslor. Insändarskribenten tycker att barnen ska prioriteras. "Planerar kommunerna bara rätt så skulle det inte behövas neddragning."

Foto: Vimmerby Tidning arkiv

Insändare2024-02-26 21:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Ska det bli neddragning i skolan? I kommunerna ställs frågan om man ska lägga ner skolorna på landet och satsa alla pengar på skolorna i centralorterna. Eller ha kvar skolorna på landet och få mindre pengar till alla barns utveckling och utbildning.

De båda grupperna stångar sig blodiga mot varandra på insändarsidan, men få vill stoltsera med sina namn. Kommunerna rör upp känslor och tittar på medan grupperna slåss. 

Min åsikt är att det ofta är bättre att satsa på små enheter i skolan än större, när det gäller mobbing och att se alla eleverna med sina fel och brister. Och kunna sätta in hjälp i tid.

Neddragningar i skolan skulle egentligen aldrig komma upp. Att satsa på våra barn måste ligga på de första platserna i investeringarna. Planerar kommunerna bara rätt så skulle det inte behövas neddragning. De lägger ibland pengar på helt oväsentliga saker i lyx och att allt ska ha en fin yta.

Men det är ändå viktigt att lära skolungdomar att ta tillvara det vi lägger pengar på, när det gäller sabotage på lokaler och att få ett mindre matsvinn. Det är mycket onödiga pengar som går åt där.