Alexander Ekman bankar sönder egoismen

Efter en hyllad skildring av Förintelsen tar koreografen Alexander Ekman sig an samtidens egoism. "Hammer", heter hans nya dansverk i storformat för Göteborgsoperans danskompani. Det visuella uttrycket förstärks den här gången med hjälp av film.

Riley O’Flynn och Zenon Zubyk i "Hammer" som får urpremiär på Göteborgsoperan 29 oktober. Pressbild.

Riley O’Flynn och Zenon Zubyk i "Hammer" som får urpremiär på Göteborgsoperan 29 oktober. Pressbild.

Foto: Lennart Sjöberg

Dans2022-10-28 07:10

En grupp människor möts och lever i ett hippieinspirerat samhälle där man är lyhörd för varandras behov och känslor. Men saker och ting ändras. Invånarna blir alltmer egoistiska och självfixerade och börjar leva ensamma i bubblor. Det går så långt att tillvaron måste slås sönder för att de ska kunna ta sig tillbaka till det ursprungliga tillståndet.

TT: Det låter våldsamt?

– Det är en våldsam stund, men det blir varmt därefter, jag tycker det visar på dubbelheten i livet, säger Alexander Ekman.

Därmed inte sagt att hans nya koreografi har en konkret och tydlig handling.

– Jag gillar ju när man förstår något genom konst fast inte vet vad det är. Det är det som jag tycker är så häftigt med konst, att man kommunicerar genom bilder men utan ord. Det är där som dansen är så häftig, man kan uttrycka så mycket genom kroppen, säger han.

Greklandssemester

"Hammer" (slägga) är hans första koreografi på länge för ett modernt danskompani, och arbetet med att hitta rätt uttryck pågår in i det sista. Alexander Ekman fick idén under en semester i Grekland då han iakttog en grupp semesterfirare som hade kul. En kvinna drog plötsligt upp sin telefon och började filma utan att ens titta på skärmen. Allt för att få material till sociala medier. Alexander Ekman kom osökt att tänka på Shakespeare-citatet om hela världen som en skådebana och människorna som skådespelare på densamma.

– De bara fortsatte att agera och jag insåg verkligen att wow, mänskligheten har blivit sin egen kamera, jag tyckte det var så intressant med skådespeleri och när vi skådespelar och inte. Men nu har verket rört sig mot en riktning där det handlar om altruism och egoism mer generellt.

I våras hade han urpremiär på "Vanmakt", ett koreograferat bildkonstverk om Förintelsen som han iscensatte på konsthallen Artipelag utanför Stockholm. Som 38-åring har Alexander Ekman haft premiär på fler än ett 50-tal verk och även gjort egna filmer. Också hans koreografier har starka visuella uttryck. I sin version av "En midsommarnatts dröm" på Kungliga Operan lät han Operabaletten dansa i hö. Inför "Svansjön" på operahuset i Oslo fyllde han scenen med 5 000 liter vatten.

Nyfiken på festen

I "Hammer" på Göteborgsoperan använder han sig i stället av projektioner och filmiska inslag.

– Jag är som en bildkonstnär också, tror jag. Jag skapar alltid bilder på scenen. Det här är ju för hela Göteborgsoperans danskompani, man får se 32 fantastiska dansare på scenen. Det är unikt faktiskt.

Alexander Ekman längtar efter att göra mer film och berättar också att han skulle vilja skapa "klubbverk".

– Det blir nog framtiden efter det här, säger han utan bli mer konkret än så.

– Jag är nyfiken på festen som samlingsplats, att skapa kärlek och connection och mänskliga möten, det är spännande tycker jag.

Alexander Ekman är känd för att göra koreografier med starka visuella uttryck. Arkivbild.
Alexander Ekman är känd för att göra koreografier med starka visuella uttryck. Arkivbild.
Fakta: "Hammer"

Världspremiär 29 oktober på Göteborgsoperan.

Med: Göteborgsoperans danskompani.

Av: Alexander Ekman i samarbete med kompositören Mikael Karlsson, dramaturgen Carina Nildalen och den danske konstnären, kostym- och modedesignern Henrik Vibskov.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!