Annonssamarbete med Vimmerby Sparbank

Bedrägerier berör alla – så undviker du att bli drabbad

Alla är potentiella offer för bedragare – oavsett ålder. Därför vill Vimmerby Sparbank, tillsammans med Sveriges banker, nå ut med viktig information kring ämnet för att minska risken att drabbas i största möjliga mån.

Berit Lundqvist, bankrådgivare.

Berit Lundqvist, bankrådgivare.

Foto: Vimmerby Sparbank

Native2024-04-22 08:21
Detta är ett annonssamarbete.

Initiativet Svårlurad etablerades för att lära privatpersoner hur de ska skydda sig själva och sina närstående mot bedrägerier. Bakom initiativet står Sveriges banker och Svenska Bankföreningen. Vimmerby Sparbank är en av de banker som vill göra förändring genom att öka kunskapen hos sina kunder.

– Ingen går säker. Vi är alla i riskzonen och bör därför utbilda oss och ta del av de råd som finns för att undvika att bli lurad, säger Annicha Gustafsson, bankrådgivare hos Vimmerby Sparbank.

undefined
Annicha Gustafsson, bankrådgivare.

På grund av att bedragare hela tiden uppfinner nya sätt att komma runt de lösningar som skapas för att inte bli lurad, är det viktigt att hålla sig uppdaterad. Vimmerby Sparbank är därför noga med att se till att de senaste nyheterna kring ämnet ligger på deras hemsida.

– Många tror att det endast är de äldre som blir drabbade, men så är det inte. Ett vanligt medium som används för att bedra är till exempel Snapchat – vilket flitigt används av den yngre målgruppen, berättar Berit Lundqvist, bankrådgivare.

undefined
"Vi rekommenderar alla våra kunder att gå in och läsa på".

Annicha instämmer och tillägger:

– Oftast är det via Snapchat eller sms som de ber om swishöverföringar, och via telefon handlar det om Bank-ID. 

För att bli svårlurad, som initiativet syftar till, finns en del tips och råd att följa som Annicha och Berit berättar om:

  1. Om ett samtal känns obekvämt eller stressande är det bästa du kan göra att lägga på luren. Oavsett om det känns oartigt. 
     
  2. Var försiktig med den information du lämnar ut. Så länge du inte väntar på ett samtal från banken bör du be om att få återkomma till den du pratar med för att se till att det verkligen är en pålitlig person.
     
  3. Bedragarna kan påstå att de ringer från en bank, polisen, ett företag eller till och med en närstående till dig. Var därför uppmärksam.
     
  4. Logga aldrig in på ditt Bank-ID på uppmaning av någon du pratar med i telefon utan att noga läst igenom vilken tjänst du identifierar dig mot och exakt vad du skriver under om. 
     
  5. Lämna inte ut lösenord eller koder under några omständigheter. Banken ringer inte för att be dig logga in eller lämna ut personliga uppgifter.

Det finns mycket mer information att ta del av på Vimmerby Sparbanks hemsida och på hemsidan för initiativet Svårlurad

– Vi rekommenderar alla våra kunder att gå in och läsa på. Det är viktigt både för dig själv och för att kunna hjälpa anhöriga. 

Läs mer

Klicka här för att komma till Vimmerby Sparbanks hemsida.

Klicka här för att komma till hemsidan för Svårlurad. 

Den här annonsen är producerad av en kommersiell skribent. Den är alltså inte skriven av någon av våra journalister på Vimmerby-Tidning.