14 olika ansikten på lika många dagar

Hultsfred har ryckt upp sig och ligger rätt väl till i fråga om kontinuitet inom hemtjänsten. I den bättre fjärdedelen i riket.

Hultsfreds kommun står sig ganska väl när det gäller kontinuitet i hemtjänsten, visar en undersökning

Hultsfreds kommun står sig ganska väl när det gäller kontinuitet i hemtjänsten, visar en undersökning

Foto: Bernt Ekdahl / TT

Hultsfred2020-05-19 10:00

– Mätningen som vi gjort visar att brukarna möter i storleksordningen 13-14 olika personer under en 14-dagarsperiod, redovisar socialnämndens ordförande Per-Inge Pettersson (C), med stolthet i rösten. 

Mätningen är som sagt gjord över en tvåveckorsperiod, hos pensionärer som har minst två besök varje dag. 

– Det är slående, säger andre vice ordförande Jonny Bengtsson, att det är väldigt lika i de olika hemtjänstområdena.

Det här resultatet placerar Hultsfred i den bättre fjärdedelen i landet. Allra bäst är det i Emmaboda kommun, där kunden möter nio personer under 14 dagar.

Tillbaka i tiden har det funnits gott om synpunkter på att det varit alltför många besökare från hemtjänsten. Så det är inte utan att både Pettersson och Bengtsson är positivt överraskade av resultatet i undersökningen.

– Jag vet att kommunen jobbat mycket för att minska antalet ansikten, säger Lena Hasting, ordförande i Hultsfred Vena PRO. Det är bra, det måste vara ett begränsat antal personer som har ansvar för kunden. Ja jag kallar dem för kunder, de betalar ju faktiskt för den här tjänsten.

Per-Inge Pettersson betonar att man själva gjort den här mätningen, men efter samma kriterier som den stora Koladaundersökningen som görs av RKA, en förening där Sveriges kommuner och regioner jobbar tillsammans med staten för att följa upp kommunernas verksamhet.

– Vi är inte med där ännu, säger Pettersson, men nämnden har tagit beslut om att vi ka gå med.

Tanken är nu att jobbet mot ökad kontinuitet ska gå vidare. 

– Vi har nu möjligheten att lägga in kontinuiteten i våra övergripande mål och bland våra nyckeltal som vi jobbar efter, säger Per-Inge Pettersson. Och med det här resultatet kan vi jobba vidare i lugn och ro.

Det är dock inte bara för kundernas del kontinuiteten är viktig. Det handlar också om personalens arbetssituation.

– Det är inte lätt att komma ny till ett ställe och behöva fråga om allting, säger Pettersson. Det blir lätt tröttande både för pensionären och för personalen. Samtidigt som det blir en trygghet för båda.

Vid det här laget har det gått ett år sedan socialnämnden tog beslut om den här undersökningen, långt innan coronaviruset var känt. Per-Inge Pettersson ser fördelar med hög kontinuitet när det gäller risk för smittspridning.

– Men det handlar mer om trygghet, säger han. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!