Kommunen söker just nu en digitaliseringschef och en utvecklingsledare för digitalisering, tvÄ tjÀnster som inte har funnits tidigare i den kommunala organisationen.
â BudgetmĂ€ssigt Ă€r det inte nĂ„gra nya insatser, men dĂ€remot Ă€r det förĂ€ndrade sĂ€tt att jobba med digitalisering, sĂ€ger kommunchef Lars-Erik Rönnlund.
â I stĂ€llet för att varje förvaltning jobbar för sig behöver man hĂ„lla ihop det.
Utvecklingsledaren ska hjÀlpa digitaliseringschefen och verksamheterna att genomgÄ en "digital transformation".
â Digital transformation betyder att man börjar med att tĂ€nka digitalt först. Det hĂ€r pĂ„gĂ„r i hela Sverige, sĂ€ger Rönnlund.
Han uppger att kommunen förbereder sig för att kunna vara med i ett nationellt initiativ, och att fler servicefunktioner behöver digitaliseras.
â Det betyder inte att det kommer att vara robotar i hemtjĂ€nsten, utan det betyder att allt som kan göras digitalt, ska göras digitalt.
I dagslÀget anvÀnder hemtjÀnsten sina telefoner till allt frÄn dokumentation till att lÄsa upp dörrar och hantera larm.
â Telefonen Ă€r ett stort arbetsredskap i dag, sĂ€ger Ulrika Larsson, enhetschef inom vĂ„rd och omsorg.
Har ni digitala tjÀnster som ersÀtter mÀnniskor?
â Inte som ersĂ€tter, utan det Ă€r alltid ett komplement. Det gĂ„r inte att ersĂ€tta ett mĂ€nskligt besök som behöver göras. DĂ€remot har vi en del tillfĂ€llen nĂ€r man behöver bli trygg men av olika anledningar inte vill att det kommer nĂ„gon person nattetid. DĂ„ har vi möjlighet att i stĂ€llet anvĂ€nda digital tillsyn.