LÄRARE VÄDJAR TILL FÖRÄLDRAR I VIMMERBY

Barn- och utbildningsförvaltningen har äskat för 2,5 miljon extra i anslag från kommunstyrelsen med motiveringen att elevantalet har ökat. Kommunstyrelsen sa först nej men på måndagens fullmäktige beslutades att frågan skulle på återremiss. Det finns därmed en liten chans att kommunstyrelsen går med på ett extra anslag till nämnden.

En lärare vädjar till föräldrar till barn på Vimarskolan att kämpa mot vad hen menar kommer sänka kvalitén i skolan.

En lärare vädjar till föräldrar till barn på Vimarskolan att kämpa mot vad hen menar kommer sänka kvalitén i skolan.

Foto: Arkiv

Från läsekretsen2018-04-24 11:50
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Efter att kommunstyrelsen sa nej till att ge 2,5 miljoner extra i anslag till barn- och utbildningsnämnden spred sig en oro på skolorna om eventuella nedskärningar.

KS menar att man först vill se en handlingsplan från nämnden och i måndags kväll beslutade kommunfullmäktige att frågan ska på återremiss. Man vill se vad en handlingsplan kommer utvisa.

Men oron för eventuella neddragningar är ändå stor och nu vädjar en lärare på Vimarskolan till föräldrar att reagera.

Så här skriver hen i en insändare till Vimmerby Tidning:

Den nya budgetens konsekvenser på Vimarskolan

1. Alla assistenter försvinner. Endast de elever som har fysiska funktionsnedsättningar får behålla sitt stöd. Inga elever med neurologiska funktionsnedsättning, ex ADHD kommer att få stöd.

2. Ökat elevantal. De elever som går i åk 3 nu (blivande åk 4) slås ihop till 2 grupper. Det betyder 26 elever i varje grupp…och inga assistenter.

3. Ökat elevantal. De elever som går i åk 5 nu (blivande åk 6) slås ihop till 2 klasser. Det betyder 27 elever i varje klass.

4. 5,5 högstadielärartjänster försvinner. Varje lärare får fler ämnen, engagemanget i varje elev minskar. Inställda lektioner. Lärarlösa lektioner. Sjukskrivningar bland lärare på grund av hög arbetsbelastning.

5. Ingen SvA. De elever som läser svenska som andraspråk får försöka sitta med på vanliga svenskalektioner.

6. Ingen modersmålhandledare. De elever som nyss kommit till Sverige och inte kan svenska får ingen hjälp med översättning.

Resultat: kunskaperna lär minska då pedagogen inte har lika mycket tid till varje elev. Tryggheten försämras då elever med problem med sin impulskontroll inte får stöd av assistenter. Incidenter på rasterna lär öka. Elever med annat modersmål kommer inte klara målen. Elever med någon slags svårighet i olika ämnen, ex läsning kommer inte att få det stöd de behöver, vilket gör att de inte kommer nå målen.

Snälla föräldrar gör något, vi slåss med näbbar och klor för era barn men KS lyssnar inte. Snälla hjälp oss att hjälpa era barn.

En förtvivlad pedagog på Vimarskolan