Stort intresse under dragracingfinalen

Motorn vrålar till, ena framhjulet lättar från banan, bakhjulen krullar ihop sig och så bär det iväg. 0 – 199 kilometer i timman på 402 meter och precis över elva sekunder.

De 600 hästarna krullar ihop bakdäcken och lyfter framhjulet. Mot slutet av repan får Janne Anderson lite extra knuff av lustgas.

De 600 hästarna krullar ihop bakdäcken och lyfter framhjulet. Mot slutet av repan får Janne Anderson lite extra knuff av lustgas.

Foto: Bänkt Olsson

Mantorp2018-07-19 20:00

Det är inte bara kampen om bästa tid på dragracingbanan som är utmaningen i V8 street car challenge. Här räcker det inte med att vara bäst på att köra 402 meter på kortast möjliga tid. Bilen måste också kunna ta sig de 50 milen mellan tre olika dragrace för egen maskin. I den svenska sommarhettan är det inte bara en utmaning för bilen, utan också för förarna av bilarna som i många fall är helt befriade från allt vad komfort heter.

På tisdagen gick färden från Motala ner mot Småland för att sätta minst två kvalificerande tider på Hultsfreds flygfält. Dag två gick karavanen av hästkraftstinna muskelbilar vidare till Bråvalla raceway i Norrköping och på torsdagen var det dags för slutkval och final på Mantorp park. Längs med vägen hade tio bilar havererat och antalet startande i finaldagens kval var nere på 70 bilar.

Ett gäng som antagit utmaningen är Janne Andersson med sina två mekaniker Pirre Rydberg och Thomas Hermansson. Bilen är en Dodge charger från 1969.

– Jag köpte den direkt efter jag muckat från lumpen. Då hade jag inga kompisar som höll på med dragracing, men jag åkte ner till Västervik och körde min första repa. 13.68 på standardäck – sen var jag fast, säger Janne och skrattar åt minnet.

I sitt nuvarande utförande har bilen ungefär 600 hästar i motorn och en bra dag ytterligare 300 hästar när Janne trycker på lustgasknappen. Men att vara snabbast på strippen är inte det enda som lockar Janne att ställa upp i V8 Street car challenge

– Det är inte så jätteviktigt att vinna någon tävling, men det är ju alltid kul att komma vidare. Största utmaningen är att ta sig runt. Vad som helst kan hända med en 50 år gammal bil, oavsett om den är snabb eller inte.

– Redan första dagen körde vi sönder ett hjullager, så fick vi laga ihop det lite kvickt. men vi hann ner till Hultsfred i tid för att hinna köra två godkända kvalrepor, berättar mekanikern Pirre.

Tredje kvalificeringsrepan gav en andraplats i klassen – bilar som kör de 402 metrarna på mellan elva och tolv sekunder. Men två andra bilar knuffade snabbt ner Jannes Challenger till en fjärdeplats. De tre snabbaste bilarna i varje klass gör upp i en finalomgång, och så finns det en chans till. Ett "wildcard" som tävlingsledningen delar ut. Plötsligt var Janne, Pirre och Thomas i final. Där lyckades de slå kvaltrean och plocka hem en fin bronsplacering.

Lyfter på framhjulet
Lyfter på framhjulet
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om