Frågor om inkomst och sparande upprör

Häromveckan fick Västerviksbon Christer Molin ett frågeformulär på sin internetbank. Om han inte svarade på frågorna skulle han inte kunna fortsätta göra sina bankärenden.

Tjustbygdens Sparbank ställer frågor för att ha kännedom om sina kunder.

Tjustbygdens Sparbank ställer frågor för att ha kännedom om sina kunder.

Foto: Kristina Westring

Västervik2018-07-23 11:30

Frågorna i formuläret handlade om inkomst, sparande, om man skattar i USA med mera.

– Alla frågor kom inte upp på en gång, utan jag var tvungen att svara först för att få nästa fråga.

Christer Molin har varit kund på Tjustbygdens Sparbank i många år och blev upprörd. Han undrade varför banken måste veta allt detta.

– Jag kan inte tycka att det är rätt. Det angår inte banken var pengarna kommer ifrån. Det känns som om de ger sig på den enskilda individen.

På Tjustbygdens Sparbank känner man igen reaktionen.

– Ja, det är kunder som har ringt och varit irriterade. De har varit kunder hos oss sedan länge och tycker att vi borde ha uppgifterna redan. En viss förståelse har vi för att ett fåtal kunder kan uppleva det negativt. Samtidigt kan vi inte göra några undantag, säger Bengt Grahn, affärsrörelsechef på Tjustbygdens Sparbank.

Han menar att frågorna är till nytta för kunderna eftersom banken är med och skapar ett ännu säkrare finansiellt system som minskar utrymmet för olika former av brottslighet och bedrägerier.

Får alla era kunder dessa frågor?

– Ja, alla får frågorna men inte på samma gång.

Varför måste ni ställa frågorna?

– Vi måste ha god kännedom om våra kunder. Vi behöver också veta att transaktionerna som sker på kundens konto stämmer överens med det man informerat banken om. Ytterst handlar det om att förhindra att det finansiella systemet utnyttjas för penningtvätt eller annan typ av bedrägerier och brottslighet.

Vad händer om man inte svarar på frågorna?

– Skulle kunden inte svara på frågorna kan vi bli tvingade att avsluta kundens engagemang. Om så sker kan kunden ta kontakt med oss för att få ut sitt kapital.

I bankens informationsmaterial "Därför måste banken ställa frågor" går att läsa att det har införts regler i nästan hela världen för att förhindra att banker utnyttjas för penningtvätt och finansiering av terrorism. Den svenska lagen grundar sig på direktiv från EU som säger att alla finansiella företag inom EU är skyldiga att förhindra penningtvätt. Lagen ställer höga krav på att banker har god kunskap om sina kunder och förstår syftet med kundens olika transaktioner. Enligt en annan lag från 2008 måste bankkunder alltid identifiera sig vid insättning och betalningar. Banken är skyldig att begära den informationen och spara den. Förutom de som redan är kunder i banken ställs frågor till nya kunder och företagskunder. Även personer som är i politiskt utsatt ställning så kallade PEP får också frågor. Broschyren förklarar att PEP står för en person som har eller har haft viktiga funktioner i en stat eller i en internationell organisation.

Christer Molin, boende i Västervik, reagerar på bankers frågeformulär på internetbanken.
Christer Molin, boende i Västervik, reagerar på bankers frågeformulär på internetbanken.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!