Lägger ner i egen regi – köper skuldrådgivning externt

Kommunen lägger ned skuldrådgivningen till kommuninvånare i egen regi och köper istället in tjänsten externt. Socialnämnden har godkänt ett avtal med Konsument Höglandet.

När pengarna inte räcker till kan det behövas goda råd för att få ordning på sin ekonomi. Nu ska kommunen köpa in den typen av rådgivning. "Det ska inte behöva bli sämre för de som behöver hjälp" säger socialnämndens ordförande, Lars Sandberg (C).

När pengarna inte räcker till kan det behövas goda råd för att få ordning på sin ekonomi. Nu ska kommunen köpa in den typen av rådgivning. "Det ska inte behöva bli sämre för de som behöver hjälp" säger socialnämndens ordförande, Lars Sandberg (C).

Foto: Arkiv TT-Bild / Pressbild

Vimmerby2022-02-23 10:00

– Vi har länge haft den här rådgivningen i egen regi. Nu har en medarbetare gått i pension och vi känner att det blir en säkrare service att köpa in tjänsten och vi kommer också att koppla den till det nya kontaktcenter som håller på att byggas, säger Lars Sandberg (C) ordförande i socialnämnden i Vimmerby.

Budget- och skuldrådgivningen bistår kommuninvånare som fastnat i en skuldfälla och kanske behöver skuldsanering. Antalet ärenden har ökat de senaste åren och legat en bit över 100 per år.

undefined
Skuldbördan kan i bland bli för tung för många. Nu lägger Vimmerby kommun ner budget- och skuldsaneringen i egen regi för att istället köpa in tjänsten externt från Konsument Höglandet.

Nu ska tjänstens köpas in från Konsument Höglandet. Det är en sammanslutning av kommuner på Höglandet som tillhandahåller den typen av tjänster. Vimmerby kommun köper sedan tidigare konsumentrådgivning därifrån. De övriga kommuner som ingår är Eksjö, Aneby, Nässjö, Tranås och Sävsjö.

Nu är också Vetlanda på väg in i organisationen.

– De har frågat efter samma tjänst som vi och med oss tillsammans blir det underlag för en nyanställning, säger Lars Sandberg.

Vimmerby kommun ska betala 235 000 kronor plus resor för budget- och skuldrådgivningen.

– Det är faktiskt något lägre kostnad än de 300 000 vi har legat på, säger han.

undefined
Lars Sandberg (C) ordförande i socialnämnden.

Hur ska de som behöver hjälp få kontakt med Konsument Höglandet?

– Där har vi det nya kontaktcentret med en väg in. Den här tjänsten ska kopplas dit och man kan ha kontakt med telefon, skype eller fysiska möten, säger Lars Sandberg.

Det nya upplägget ska träda i kraft så snart det går.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!