Bilarna de styrande i kommunen rattar ute på vägen

De styr kommunen men vilka bilar styr de runt i ute i vardagen? Vimmerby Tidnings granskning av vilka fordon som finns i toppolitikernas garage visar på påfallande få fossilfria bilar. Endast en elbil. Däremot hittar vi en riktigt gammal motorcykel, en Volvo PV från 1960-talet och en trehjulig Heinkel Trojan från 1964.

Ola Gustafsson (KD) är motorintresserad och äger två bilar och två motorcyklar. Bland annat en sån här Heinkel Trojan från 1964. Trots att den ser mera ut som en liten bil med ratt och allt är den en motorcykel.

Ola Gustafsson (KD) är motorintresserad och äger två bilar och två motorcyklar. Bland annat en sån här Heinkel Trojan från 1964. Trots att den ser mera ut som en liten bil med ratt och allt är den en motorcykel.

Foto: Arkiv

Vimmerby2023-09-05 19:40
undefined
Volvo är det vanligaste bilmärket bland de elva politikerna i kommunstyrelsen och deras partner.

Vi valde att hålla oss till kommunstyrelsen, som närmast kan liknas vid kommunens "regering". Med hjälp av offentliga register har vi fått fram vilka bilar och fordon som finns registrerade på var och en av de elva ordinarie ledamöterna och på deras partner.

Det vanligaste bilmärket är en Volvo av någon modell. Det är tre politiker som äger en Volvo. Dessutom kör två av politikers partner också Volvo. Näst vanligaste märket är Volkswagen följt av Toyota och Renault.

undefined
Emil Larsson (SD) har en elbil av fjolårets modell. Han är där med den enda som kör fossilfritt i kommunstyrelsen.

Däremot är det sällsynt med fossilfritt drivmedel. Den enda politikern som kör helt fossilfritt är Emil Larsson (SD) som har en elbil från 2022.

– Stämmer. Teknikintresse och ekonomi påverkade det valet, skriver han i ett sms.

Jacob Käll och Sandra Carlsson tillhör båda det gröna centerpartiet.

Hur kommer det sig att ni inte kör fossilfritt?

– En bra fråga. Det nog en kostnadsfråga, vi var lite sugna på en elbil, men det blev en annan. Men det finns tankar på det, så när vi byter nästa gång kanske det kan bli en elbil, säger Sandra Carlsson.

– Vi försöker vara hyfsat hållbara genom att köpa begagnat och behålla bilarna länge. När det är dags att byta nästa gång lär det vara aktuellt att se på icke-fossila drivmedelsalternativ, skriver Jacob Käll i ett sms.

undefined
En Volvo PV från 1964. Den är snarlik centerpartisten Sandra carlsson favoritkärra därhemma. Hon har en från 1966. Den är pärlvit, berättar hon.

Om det nu är ont om fossilfria fordon hemma i politikernas garage så dyker det ändå upp ett och annat oväntat ekipage. Till exempel hemma hos nyss nämnda Sandra Carlsson. Där finns nämligen en pärlvit Volvo PV från 1966.

– Ända sen jag var ung har jag velat ha en PV. De är så fina med fina former och linjer, säger hon.

Det dröjde ett tag innan det blev en affär.

– Pappa hjälpte mig att köpa en när jag var på BB och födde vårt första barn. Men med ytterligare tre barn har det inte blivit så mycket tid för bilen. Den har stått länge och några smågrejer behöver fixas till. Men vart efter barnen blir större kommer en annan tid, säger hon.

undefined
Ola Gustafsson (KD) är motorintresserad och äger två bilar och två motorcyklar. Bland annat en sån här Heinkel Trojan från 1964. Trots att den ser mera ut som en liten bil med ratt och allt är den en motorcykel.

Flest fordon har Ola Gustafsson (KD) med två bilar och två motorcyklar i sin ägo.  En av motorcyklarna är en trehjulig Heinkel Trojan 603X från 1964.

– Jag hade en dröm om en Heinkel Trojan och satte in en annons och köpte den för snart 30 år sen, men det har inte blivit så mycket kört med den. Det saknas lite delar och den behöver en genomgång. Jag hoppas det kan bli klart vilket decennium som helst, säger han.

Hur mycket kör du med din Kawasaki?

– För lite. Det blir sällan över 200 mil om året. Det var ingen idé att pendla till stadshuset när jag hade min arbetsplats där, men nu när jag jobbar i Hultsfred igen kanske det kan bli att jag pendlar något med den, annars blir det mest lite trevliga dagsturer, säger Ola Gustafsson.

Ytterligare en ledamot äger en motorcykel. Då handlar det om en gammal maskin. Det är Kenneth Björklund (S) som har en Monark av 1939 års modell, en så kallad "lättviktare". Han är också den enda av politikerna som har en Mercedes i garaget.

undefined
Helen Nilsson (S) är kommunstyrelsens ordförande. Hon är en av de som inte äger någon bil. "Jag åker en hel del kollektivt" säger hon.

Bland de som inte har någon bil finns ordföranden, Helen Nilsson (S).

– Jag lånar min mans bil när det är nödvändigt, annars åker jag en hel del kollektivt vid längre resor och till vardags går jag, skriver hon i ett mejl.

Här kan du se vilka bilar och andra fordon de ledande kommunpolitikerna har.

Helen Nilsson (S):

Äger inga fordon. 

Volkswagen T-Roc 2.0 TSI 4Motion 2018.*

Jacob Käll (C):

Hyundai I30 1.6 CRDi 2017.

Toyota Yaris 1.3 VVT-i 2009.

Niklas Gustafsson (M):

Volkswagen Golf Variant 1.0 TSI 2018*.

Volvo XC70 D5 AWD 2008*.

Daniel Gottling Nestor (S):

Volvo XC60 2020. (Leasad mildhybrid)

Skoda Fabia 1.0 TSI 2018.

Kenneth Björklund (S):

Mercedes-Benz SLK 230 Kompressor 2000.

Skoda Octavia 1.0 TSI 2019.

Monark 40/45 1939.

Sandra Carlsson (C)

Toyota Proace 2020.

Volvo 11134  1966.

Suzuki Vitara 1.6 AllGrip 2018*.

Massey Ferguson MF 5609 2015*.

Polaris Ranger 900 2014*

Lars Johansson (V):

Äger ingen bil.

Renault Megane Sport Tourer 1.5 dCi 2013*.

Johanna Helmersson Cederstrand (V):

Renault Grand Scenic 1.5 Energy dCi 2015.

Volvo S40 2.0 T 2003*.

PerÅke Svensson (M):

Volvo V90 Cross Country 2019.

Volkswagen Caddy 2010.

Ola Gustafsson (KD):

Mazda MX-5 1.8 2011.

Ford Focus 2.0 2012.

Kawasaki ER-6F 2007.

Heinkel Trojan 603X 1964.

Emil Larsson (SD):

MG Marvel R Electric 2022.

Volkswagen Caravelle 2.5 2002.

* Ägs av annan person i samma hushåll.

* Vi har sökt Kenneth Björklund utan att lyckas.

Sandra Carlsson (C).
Sandra Carlsson (C).
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!