BÄda butiksÀgarna mÀrker tydliga effekter av den pÄgÄende coronakrisen.
â Vi berörs vĂ€ldigt hĂ„rt och kĂ€mpar pĂ„ för att överleva, det Ă€r nog lika för alla, sĂ€ger Hans-Lennart Svahn.
Han berÀttar att personalstyrkan justerats ner nÄgot och att den tillfÀlliga sÀnkta arbetsgivaravgiften ocksÄ ger lite hjÀlp i vÀntan pÄ att kunderna ska strömma till och börja handla igen.
â Vi mĂ€rker att mĂ„nga Ă€r hĂ€r och tittar och sonderar nu inför studenten, sĂ„ vi hoppas pĂ„ en ketchup-effekt nĂ€r krisen ebbar ut, för pengarna finns ju och sĂ„ snart folk kan hĂ„lla bröllop och dop kommer det sĂ€kert igĂ„ng igen.
â Men ovissheten och att ingen kan veta eller ge nĂ„got besked om nĂ€r, Ă€r pressande, sĂ€ger han.
Malin Lindström pÄ Hemtex tycker att krisens pÄverkan pÄ hennes verksamhet varierar.
â I bland Ă€r det lite tomt i butiken, samtidigt stĂ€ller mĂ„nga Vimmerbybor lojalt upp och handlar lokalt. Jag hör flera som avstĂ„tt resor till köpcentrum i Linköping, Jönköping och Ullared, sen kan ju heminredning vara tacksamt nu nĂ€r folk mĂ„ste vara hemma mera, sĂ€ger hon.
Hon försöker möta krisens utmaningar med mera annonsering, bÄde lokalt och genom den centrala kedjan.
â PĂ„ sĂ„ sĂ€tt tror jag det Ă€r en fördel att tillhöra en kedja, men man fĂ„r inget direkt ekonomiskt stöd, sĂ€ger hon.
Hon hoppas krisen kan leda till nÄgot bra.
â Det kan vara gynnsamt för att fler ska handla lokalt pĂ„ sikt.