Snart kan det dyka upp superlångtradare på vägarna

På fredag öppnas 600 mil vägar för extra långa lastbilar. Men de nya superlångtradarna når inte Vimmerby kommun. I alla fall inte än. "På sikt är målsättningen att vi ska nå fler kommuner", säger Calle Holmström på Trafikverket.

Nu kan lastbilarna bli nästan tio meter längre. Från 25,25 till 34,50 meter.

Nu kan lastbilarna bli nästan tio meter längre. Från 25,25 till 34,50 meter.

Foto: Anders Wiklund/TT

Vimmerby2023-11-27 17:00

Nu kan lastbilarna bli nästan tio meter längre. Den 1 december öppnar de första svenska vägarna för långa lastbilar, eller fordonståg, på upp till 34,5 meter. Tidigare var gränsen 25,25 meter.

Den nya längden är en del i Trafikverkets arbete med att öka effektiviteten i transportsystemet – mer lastyta per transport. Det uppger nyhetsbyrån Newsworthy.

– På systemnivå räknar vi med att det ska minska utsläppen från den tunga lastbilstrafiken med fyra till sex procent. Vi vet också att olycksfrekvensen är kopplat till antalet lastbilar – med färre lastbilar blir det färre olyckor, säger Calle Holmström, strategisk planerare på Trafikverket.

undefined
"I de kontakter vi har med åkeribranschen har jag upplevt att det finns ett stort intresse", säger Calle Holmström på Trafikverket om möjligheten att satsa på "superlångtradare"

Till att börja med öppnas ett nästan 600 mil statligt vägnät, från Ystad till Haparanda. Men det här vägnätet når varken Hultsfred eller Vimmerby kommun.

I Kalmar län omfattas E22 mellan Kalmar och Västervik.

– I ett första läge har vi begränsat oss till de här vägarna, fokus har legat på hög vägstandard och att trafiksäkerheten inte påverkas negativt. När det gäller huvudvägnätet är det till väldigt stor del mötesseparerade vägar – och i de fall de inte är det har vi haft hårda krav på geometrin, säger Calle Holmström.

undefined

Vägnätet som öppnas på fredag når drygt hälften av landets kommuner.

– På lång sikt är målsättningen att fler vägar ska öppnas. Nyttorna vi ser blir större ju fler kommuner som omfattas av nätet. Vi börjar redan nu att utvärdera hur det fungerar med de första vägarna för att kunna täppa igen luckor. Kanske är det möjligt att sänka kraven på dem utan att trafiksäkerheten påverkas. Kanske ser vi att vi behöver investera för att höja vägstandarden på sina håll. Sen är det alltid svårt att sätta tidsplan, när vi inkluderar fler vägar.

Ser ni några risker för trafiksäkerheten?

– Egentligen inte. Transportstyrelsen har tagit fram föreskrifter om fordonen, och det är väldigt tydligt att de ska ha samma framkomlighet som andra lastbilar. Sedan gör vi det här på ett begränsat antal vägar än så länge.

Vägarna öppnar på fredag – finns det några fordon än?

– I de kontakter vi har med åkeribranschen har jag upplevt att det finns ett stort intresse. Sedan har nog många velat avvakta med att beställa fordon innan allt är klubbat och klart. Jag tror på en successiv ökning av antalet långa lastbilar, säger Calle Holmström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!