Värdet av nya publikförslaget: 50 000 – per match

Om regeringens förslag går igenom kan speedwayklubbarna släppa in upp till 500 åskådare när elitserien startar i juni. Smedernas ordförande uppskattar att det kan betyda 50 000 kronor i extra intäkter per match.

Smederna blev SM-mästare 2019. Arkivbild.

Smederna blev SM-mästare 2019. Arkivbild.

Foto: Mikael Fritzon/TT

Sport2021-04-30 17:24

På grund av de rådande restriktionerna med ett publiktak på max åtta åskådare valde elitserien i speedway att flytta fram säsongsstarten från 4 maj till 1 juni. På fredagen kom regeringen med ett förslag på att höja publiktaket till 500 åskådare utomhus från den 17 maj förutsatt att smittläget förbättras.

– Med de här nya restriktioner känns det ljusare, säger Smedernas ordförande Tobias Spångberg.

Coronapandemin förkortade förra årets elitseriesäsong, och matcherna avgjordes i enkelmöten utan publik. Dessutom drog sig det då regerande mästarlaget Smederna ur serien på grund av ekonomiska skäl orsakade av pandemin.

"50 000 kronor extra"

Att kunna ta emot 500 personer på matcherna skulle kunna ge ett välkommet klirr i kassan.

– En del av inträdet går till sponsorer som har förköpt biljetter men det skulle ändå ge en skillnad på 50 000 kronor extra per hemmamatch, vilket är ett väldigt bra tillskott, säger Spångberg.

Men förslaget, som nu är ute på remiss, ska bli verklighet först. Oavsett hur utfallet blir kommer serien att sätta igång den 1 juni.

– Vi har sagt att 1 juni kör vi oavsett publik eller inte. Just att vi flyttade det fyra veckor var för att vi kände att vi var på väg i den riktningen och vi såg att det låg i farans riktning att publik inte skulle släppas på i maj. Men vi köpte oss tid för att kanske kunna få in lite mer publik och mer intäkter, säger Mikael Holmstrand, ordförande i Elitspeedway Sverige.

"Vi belastar systemet mindre"

Holmstrand är nöjd med att publiktaket kan höjas. Däremot efterfrågar han relativa tal och inte fasta tal när det kommer till publikrestriktionerna. I det här fallet att publiktak anpassas till arenakapacitet och förmågan att ta emot åskådare.

– Det finns en rätt stor logik i det. Med en stor arena har du fler ingångar och speedway har ingen koppling till kollektivtrafik som till exempel storstadsklubbarnas fotbollslag har. Där belastar vi systemet mindre. Vi förstår att man börjar försiktigt men vi hoppas att man snabbt kommer till en diskussion om relativa tal.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!