Trafiklösningarna när ALV bygger ut och växer

Astrid Lindgrens Världs jättesatsning på hundratals nya bäddar och ställplatser innebär också att det blir infart vid Vimmerbyrondellen. Men bara för husbilar och husvagnsekipage som ska till de nya ställplatserna som ska byggas på nuvarande halkbanan.

Trafikbelastningen är kännbar under högsäsongen i Astrid Lindgrens Värld. Här är vd Jocke Johansson ute och dirigerar i bilkön sommaren 2015. Nu bygger parken ut sitt boende rejält, men trafiken väntas inte öka i någon större omfattning.

Trafikbelastningen är kännbar under högsäsongen i Astrid Lindgrens Värld. Här är vd Jocke Johansson ute och dirigerar i bilkön sommaren 2015. Nu bygger parken ut sitt boende rejält, men trafiken väntas inte öka i någon större omfattning.

Foto: Arkiv / Roelof Stroetinga

Vimmerby2021-08-31 13:53

– Vi har låtit göra trafikmätningar och undersökningar som visar att det inte finns kapacitet nog för att ta in all trafik den vägen, men vi kommer att vägvisa husbilar och husvagnsekipage in via Smålandsgatan mellan Lantmännen och MX World eller via Fabriksgatan från Vimmerby Energi, säger Jocke Johansson, vd för Astrid Lindgrens Värld om hur trafiken till och från anläggningen kan påverkans av den historiskt stora satsningen som nu satts i verket.

Satsningen ligger på 180 miljoner kronor och ska över två år ge 638 nya bäddar, 51 byggnader, 71 boendeobjekt, 150 ställplatser på nuvarande halkbanan och 578 nya parkeringsplatser längst i norr på nuvarande parkeringen. Det ska bland annat öka möjligheten att ta emot fler besökare och fler fordon.

– Visst kommer även trafiken och antalet bilar att öka, men inte alls i motsvarande omfattning som vi ökar antalet bäddar. Vi tänker att de besökare som i dag inte får plats att bo hos oss, ändå kommer i bilen över dagen, kanske från boende i någon grannkommun, säger Jocke Johansson.

De riktigt välbesökta dagarna när det är som flest besökare i parken brukar de 2 200 parkeringsrutorna inte riktigt räcka till.

– Vi har haft avtal att vi kan använda halkbanan som har stängt under våra mest frekventa sommarveckor.

undefined
Trafikbelastningen är kännbar under högsäsongen i Astrid Lindgrens Värld. Här är vd Jocke Johansson ute och dirigerar i bilkön sommaren 2015. Nu bygger parken ut sitt boende rejält, men trafiken väntas inte öka i någon större omfattning.

Trafikflödet till och från Astrid Lindgrens Värld har varit föremål för diskussioner på olika nivåer tidigare.

Ett alternativ som varit aktuellt är att lägga om in- och utfart till Vimmerbyrondellen, nära Åbroviadukten. Det har också gjorts mätningar och utredningar kring vad det skulle innebära.

– Det visar sig att en sån lösning inte är så bra med tanke på järnvägsövergången och närheten till riksvägen, jämfört med att vi i dag leder en hel del av trafiken till parken via Lundgatan som ju är en bra magasinsgata, så vi har inga planer på någon annan trafiklösning i närtid, säger han.

Däremot finns det en mer långsiktig vision om en helt ny infart till anläggningen direkt från riksväg 23/34.

– De diskussionerna fanns redan när jag kom hit för sju år sen och då handlar det om en infart i höjd med Krönsmon och som sen går över både järnvägen och Stångån, som vi diskuterat med kommunen och Trafikverket. Men det är en framtida vision som vi inte vet alls något om i dag.

En viss del av besökarna kan köra in till Astrid Lindgrens Värld direkt från Vimmerbyrondellen, när utbyggnationen som nu startat är klar. Det gäller dock bara husbilar och husvagnsekipage som ska till de nya ställplatserna på nuvarande halkbanan.
En viss del av besökarna kan köra in till Astrid Lindgrens Värld direkt från Vimmerbyrondellen, när utbyggnationen som nu startat är klar. Det gäller dock bara husbilar och husvagnsekipage som ska till de nya ställplatserna på nuvarande halkbanan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!