Myter om balans mellan parterna

Svar på debattartikeln "Maktbalansen får inte rubbas till anställdas nackdel" den 1 juni.

Utredningen om bland annat ändringar i Lagen om anställningsskydd, LAS, presenterades häromdagen och skribenten är kritisk till de förändringar som diskuteras.

Utredningen om bland annat ändringar i Lagen om anställningsskydd, LAS, presenterades häromdagen och skribenten är kritisk till de förändringar som diskuteras.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Debatt2020-06-04 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

För att stödja en S-ledd regering krävde centern ändringar i LAS, Lagen om anställningsskydd. Fackets makt skulle minska. Utredningen vill ändra LAS 22 §, om turordning vid uppsägning på arbetsbrist. Undantaget ska öka, från 2 till 5 anställda. 

Helen Nilsson tror på centerns skröna om facklig makt. Facket har ingen makt i LAS. Efter förhandlingar beslutar arbetsgivaren. Tuta innan man kör över. För 20 år sedan ville Folkpartiet ta bort förhandlingsrätten för facket. Jag upplyste partiet om att den fackliga rätten att förhandla var kopplad till fredsplikt under avtalsperiod. Landsmötet la förslaget i papperskorgen. 

Oppositionsrådet Nilsson missar att utredningen pillar på grundbulten i rättsstaten – krav på saklig och laga grund för beslut. En uppsägning på LAS ska vara skriftlig och ange grunder. 

HD har föregripit LAS-förslaget när man 2019 vägrade att pröva dom i Linköpings tingsrätt och den nya grunden ”muntligt avsked”. Det räcker alltså med att arbetsgivaren i ett företag säger Hej då! till en anställd. Jag informerade LAS-utredningen om Hej då-domen. Svaret blev förslaget att ta bort kravet på saklig grund?

Anställningstrygghet är missvisande. Det ska heta uppsägningströghet. Kravet på sakliga skäl och laga grund är den sista resten av tröghet och ”facklig makt”. Ett muntligt besked om att anställningen har upphört, kan inte bestridas i förhandling eller prövas i domstol. Arbetsdomstolen kan stänga.   

LAS säger att uppsägning/avsked bara kan beslutas av arbetsgivaren. Frågan vem som ska besluta om uppsägning utan grund, har utredningen inte besvarat. Om arbetsgivaren inte behöver motivera en uppsägning har facket förlorat sitt berättigande. Därmed faller MBL och Lag om facklig förtroendeman. Vem ska utse skyddsombud på AML?

Arbetsdomstolen grundades 1929. Samma år gav man arbetsgivaren rätt att fritt anställa och avskeda, se AD 1929:29. Med LAS införde riksdagen kravet på rättssäkerhet. Utredning sliter i slöjorna kring på det svenska anställningsskyddet. Man vill vrida klockan 90 år tillbaka. 

Kravet på saklig grund för uppsägning är grundbulten i LAS. Fackets rätt att förhandla om skriftlig uppsägning är den pelare som Arbetstvistlagen och AD står på.  LAS är ett sätt att skapa ett visst mått av rättssäkerhet. En signal till företag och myndigheter att staten värnar om sina medborgare. 

Utredningen verkar inte ha läst den lag som man vill ändra. Det finns ingen definition av arbetsgivare i LAS. Vi får gå till AML, som säger att arbetsgivare i kommunen är styrelsen i plenum. Helen Nilsson företräder arbetsgivarparten.  

Förslaget strider mot grundlagen och rättsstatens principer. Man ska inte dömas ohörd. Alla ska kunna få sin sak prövad mot lag i domstol.