Varför efterlevs inte vårdgarantin på hälsocentralerna?

Som skattebetalare och arbetsgivare undrar jag hur skillnaden mellan vårdcentralerna i kommunen kan vara så olika.

Skribenten vittnar om att det kan vara svårt att få kontakt med en hälsocentral.

Skribenten vittnar om att det kan vara svårt att få kontakt med en hälsocentral.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Insändare2021-10-24 14:51
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Bor själv i Ankarsrum och har aldrig några problem vid besvär av olika slag. Man får alltid en kontakt samma dag och väldigt ofta, beroende av problem, får man träffa kunnig personal senast dagen efter. 

Jag har anställda som är kopplade till hälsocentralerna i stan. Dom säger att dom upplever det mycket svårt att komma i kontakt med sin hälsocentral. Jag har då ringt respektive arbetstagares central för att få bilda mig en egen uppfattning. Och döm om min förvåning när man ringer mellan 9 och 10 på förmiddagen och får en röst som säger att kön är full. Enligt nationella vårdgarantin ska man få kontakt samma dag. 

Det blir ju inte direkt bättre när en bekant är inbokad för provtagning och vid besöket får veta att annan vårdtagare fått den tiden och han får återkomma en annan dag! Oacceptabelt! Används Tele-Q:s inställbara parametrar olika? 

Men den stora frågan är ju varför inte vårdgarantin efterlevs och hur man kan mota en för provtagning inbokad patient i dörren? Pinsamt dåligt.