Varför ingen rejäl utbildning för mopedbil?

Varför ingen acceptabel förarutbildning anpassad till en mopedbil, undrar författaren till debattartikeln.

Olyckorna där mopedbil är inblandad ökar i Sverige och debattören ifrågasätter varför det inte krävs en relevant utbildning innan man får ge sig ut med fyhjuligt fordon på allmän väg.

Olyckorna där mopedbil är inblandad ökar i Sverige och debattören ifrågasätter varför det inte krävs en relevant utbildning innan man får ge sig ut med fyhjuligt fordon på allmän väg.

Foto: Naina Helén Jåma/TT

Debatt2021-07-23 07:51
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

"Nu är det slutlekt."

Dessa ord kom från infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och föreslog ett införande av förarbevis för vattenskoter. Beviset ska gälla från och med den 1 maj 2022 och kravet blir en godkänd förarutbildning. Utbildningen för vattenskoterbehörighet ska bestå av teoretisk och praktiska moment med en beräknad utbildningstid på 1-2 dagar. Efter avslutad och godkänd utbildning och en åldersgräns på lägst 15 år utfärdas ett förarbevis. 

Men varför inte ett förarbevis för att få framföra en så kallad mopedbil? Det är på tiden att ansvarig minister också inför en relevant och rätt anpassad utbildning och ett förarbevis för mopedbil, då nuvarande utbildning är under all värdighet och långt ifrån anpassad till ett fyrhjuligt fordon. 

Skillnad på moped och mopedbil är stor, men utbildningen är densamma och leder till ett AM-körkort för Moped klass I (kallas EU-moped). Utbildningen är enbart anpassat till en tvåhjulig moped och är på tolv timmar, som innefattar teori och en praktisk del på fyra timmars körträning på avskilt område med en tvåhjulig moped. Ingen körträning med ett fyrhjuligt fordon förekommer, eller information hur det ska framföras eller placeras i vägens körfält. 

Det är inte acceptabelt att efter man genomgått en utbildning på tolv timmar, får lov att på allmän väg framföra ett fyrhjuligt fordon med broms och hastighetsregalering (gaspedal) med fotmanövrering, då detta inte ingår i utbildningen. I slutet av förra året fanns omkring 15 000 mopedbilar registrerade i Sverige. Det sker cirka 60 polisrapporterade olyckor per år, där en mopedbil varit inblandad med personskador och i värsta fall också dödsfall. 

Jag ställer följande fråga till ansvarig minister Tomas Eneroth, varför finns ingen acceptabel utbildning anpassad till en mopedbil? Det är självklart med en relevant utbildning på väg likaväl som till sjöss! I dag finns tyvärr ingen rejäl utbildning för mopedbil. Den som existerar är dessutom inte anpassad till detta fordon.