Är Lidestam nöjd med tilldelningen?

Svar på debattartikeln "Sanslöst och bisarrt förslag av regionråden" den 26 november.

Debattörerna Pär-Gustav Johansson (M) och Anders Andersson (KD) svarar på kritik.

Debattörerna Pär-Gustav Johansson (M) och Anders Andersson (KD) svarar på kritik.

Foto: Sofie Olsson/arkiv

Debatt2019-11-30 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vi vill konkret ta Kalmar län ur en skuggtillvaro när det gäller infrastruktur!

Efter vår presskonferens om behov av utveckling av Kalmar län har Magdalena Lidestam skrivit ett debattinlägg som vi i all korthet vill kommentera i fem punkter.

1.  Det är fullt tillåtet att misstolka och förvränga, och vi noterar att den viljan var stor när Lidestam satte sig vid tangentbordet. 

2.  När den senaste nationella transportplanen fastställdes fick Kalmar län 2 765 kronor per invånare, Östergötland 7 020, Jönköpings län 13 214 och Kronobergs län 15 347 kronor. Bland de stora vinnarna blev Västra Götaland med 38 473 kronor per invånare och Gävleborg med 38 305 kronor. Här finns en av orsakerna till att Kalmar län har problem med underhåll och nyinvesteringar i infrastruktur, det vill säga vägar och järnvägar. 

3.  Vår enkla tanke är att göra som en del andra regioner, att utöver de politiska påtryckningar som sker via riksdagsledamöter och regionråd också ha en personell resurs på plats i huvudstaden för att säkerställa att inte den otillräckliga tilldelning av resurser för infrastruktur som vi fått under senare år upprepas. Men den som är nöjd med dagens läge kan säkert lägga armarna i kors och låta Kalmar län stanna i en skuggtillvaro. För oss är inte det acceptabelt och därför redovisar vi ett förslag som kan förändra läget så att Kalmar län och invånarna som bor här får rättmätig del av statens satsningar på infrastruktur. 

4. Vi har aldrig sagt att 3 miljoner kronor ska satsas på en person som är placerad i Stockholm. Det är ett bland flera försök att förvränga. Vi har däremot redovisat en samlad satsning på 3 miljoner kronor för regional utveckling i länet. Denna satsning syftar till att möjliggöra för länets näringsliv att utvecklas, vilket ger arbetstillfällen och möjlighet till jobb och fler som vill bo i vårt län. Slutligen ger det också ytterligare skatteintäkter som kan bidra till att finanserna välfärdens kärna som är sjukvård, äldreomsorg och skola. 

5.  Självklart kan man kritisera vårt förslag. Det är härligt med debatt, så ska det vara. Vi tillåter oss därför frågan, är debattören Lidestam nöjd med den tilldelning på cirka 3 000 kronor per invånare som Kalmar län fått i den nationella transportplanen? Om inte, vad vill hon göra istället för det vi redovisat? Vi välkomnar alla initiativ som konkret kan ta Kalmar län ut från den skuggsida som vi befunnit oss i under många år.