Flygplatsköp kvalificerat slöseri med pengar

I ett pressmeddelande läses följande: ”Region Kalmar län kommer att gå in som delägare till Kalmar Öland Airport AB och ta ett gemensamt ansvar med Kalmar kommun för flygplatsens utveckling.

Att gå in som delägare i flygplatsen är ett slöseri med pengar och köpet gynnar inte oss i norra länet, tycker skribenten.

Att gå in som delägare i flygplatsen är ett slöseri med pengar och köpet gynnar inte oss i norra länet, tycker skribenten.

Foto: Ossian Mathiasson

Debatt2019-12-06 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Priset för vad vi skattebetalare ska punga ut med är 80 miljoner.”

Vad politikerna än säger och vilken kassa som detta enorma belopp ska tas ifrån så är det ju till syvende och sist skattekollektivet som betalar. Allt annat är politiska floskler. KD-politikern Gudrun Brunegård uttryckte i en intervju i VT att detta inte ska påverka vården?

Men ni kloka VT-läsare förstår ju bättre och drar förmodligen slutsatsen att då finns det ju för mycket pengar i den ena pungen och för lite i den andra.

Jag ställer frågan till ansvariga politiker, framförallt Angelica Katsanidou, regionråd (S), Region Kalmar län: Nämn några fördelar som vi här uppe i norra länet får av att bli delägare i flygplatsen i Kalmar? Kommunalrådet i Kalmar, Johan Persson, frågar jag inte. Jag anser honom som jävig i denna fråga eftersom han ju vill ha någon som hjälper Kalmar kommun att amortera av beloppet, Kalmar kommun tog ju över ägandet och driften av flygplatsen från staten 2007.

Det är klart att Kalmar kommun vill ha sin flygplats Kalmar Öland Airport.  2018 flög 242 907 personer till eller från flygplatsen, det innebär i snitt närmare 700 personer per dag. Huvuddelen, 202 307 passagerare, åkte till Stockholm. Det låter ju bra.

En liten ovetenskaplig undersökning av vart de taxibolag som är etablerade i Västerviks kommun kör sina kunder visar att det är uteslutande till Linköping eller Norrköping. Således kan man utesluta Kalmar flygplats  som startmål för att ta sig till exempelvis Stockholm.

Efter detta kan man dra slutsatsen att utav dessa 202 307 borde mestadels härstamma från Kalmarregionen. 

Är då detta en regional angelägenhet? Det tycker regionrådet Angelica Katsanidou och får medhåll av sina S-kommunalråd i Vimmerby och Kalmar. 

Det tror jag! För Kalmar kommun, som nu har förstått att man 2007 gjorde en dålig investering genom köpet av flygplatsen.

Enligt mitt sätt att se på saken är detta ett kvalificerat slöseri med pengar i en verksamhet som förmodligen inte är lönsam och inte har några som helst fördelar för vår norra region. När man nu samtidigt höjer skatten för att finansiera det ökande vårdbehovet i vår region känns smaken i munnen bitter.

Karta: Kalmar Öland Airport