Märkliga pjäser på hjul

Formgivning är a och o och kan avgöra om en bil blir en succé eller en flopp. Därför har designavdelningarna under de senaste 100 åren ansträngt sig för att ge fordonen egna formspråk. Och resultaten har varierat. Blev bilen snygg och fräck – eller mest tokig?

Året är 1939 och konceptbilen Buick Y-Job har ett år på nacken. Bakom ratten sitter Harley Earl.

Året är 1939 och konceptbilen Buick Y-Job har ett år på nacken. Bakom ratten sitter Harley Earl.

Foto: Creative Commons

Livsstil & fritid2020-05-25 08:36

I början var den främst avsedd för att vara ett transportmedel. Med tiden blev bilen en symbol för det moderna livet med en egen visuell identitet via en uppseendeväckande formgivning.

"Kunskapen om bildesign har gått framåt. I dag ses den som en av de allra viktigaste faktorerna för att marknadsföra en bil", sa den amerikanske bildesignern och konstruktören Harley Earl på 1930-talet.

Earl arbetade för giganten General Motors mellan åren 1927 och 1958 och betraktas av många som bilindustrins första superstjärna inom formgivning. Det var han som införde lermodellering i designarbetet, såg till att Cadillac fick fenor baktill och presenterade bilvärldens första konceptbil, Buick Y-Job. Earl var mannen bakom tongivande modeller som LeSabre och Chevrolet Corvette.

Rymdåldern

Men även en mästare kan misslyckas. Hans konceptbil Cadillac Cyclone från 1959 var inspirerad av rymdåldern, men mer tokig än vacker. Den ser ut som två raketer på fyra hjul och avgasrören mynnade ut framför framhjulen. Den hade dock en rad innovationer, bland annat rymde de svarta ”raketspetsarna” radar, som fungerade likt dagens adaptiva fartkontroll.

Ett annat magplask är den amerikanske uppfinnaren Buckminster Fullers ansträngningar. Han ville bygga ett fordon som både kunde köras och flygas. Dymaxion hade tre hjul och var sex meter lång, såg ut som en zeppelinare och uppträdde extremt ostadigt. Tre prototyper blev det, för efter en dödlig krasch var allt över i början av 1930-talet.

Och det är bara grädden på moset. Här tar vi en titt på andra extrema ekipage som ligger på gränsen mellan det estetiskt tilltalande och det galna, absurda och överdrivna.

Pionjären inom bildesign Harley Earl sitter i en Oldsmobile från 1956.
Pionjären inom bildesign Harley Earl sitter i en Oldsmobile från 1956.
Andra extrema ekipage

Karlmann King 2018

Världens brutalaste suv? Garanterat! Detta monster drivs av en V-10:a på 6,8 liter och 365 hästkrafter samt väger 4,5 ton – men med bepansrad kaross. Den stealth-designade bjässen kostade 18 miljoner kronor.

Messerschmitt KR 200 1955

Bullig och kultförklarad. Efter andra världskriget behövde folk billiga fordon att transportera sig med. Därför började det byggas pyttesmå bilar, som Messerschmitt alias Kabinenroller, vilken kunde göra 90 kilometer i timmen.

Renault Zoom 1992

För att ta så lite plats som möjligt hade ekipaget infällbara hjul, som minskade längden med 35 centimeter till blott 2,3 meter. Zoom var en tvåsitsig konceptbil av Matra och Renault, med elmotor, högteknologiska lösningar och tre dörrar.

Chevrolet SSR 2004

Är den en pickup eller en roadster med plåttak? Nja, en slags kombination. Denna fula ankunge har en modern retrodesign, ett ganska litet flak och bara två sittplatser. Och så är den tung också. Vad ska man ha den till?

Chrysler Ghia Streamline X "Gilda" 1955

Det rullande rymdskeppet skulle ha haft en turbinmotor, men så blev det inte. Däremot fick det tilläggsnamnet Gilda, från Rita Hayworth-filmen med samma namn. Ekipaget var ett samarbete mellan Chrysler och italienska Ghia.

Devel Sixty 2018

Den ser ut att vara byggd för att storma helvetets portar. Det sanslösa fordonet – som förstås byggs i USA – drivs av en 6,7-liters turbodiesel på 720 hästar samt 999 newtonmeter. Pris? Cirka 4,5 miljoner kronor.

Källor: Business Insider, Road and Track, Topspeed, Hotcars, Automotive News och New Arena.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!