VÀlkommen översyn av nÀrtrafiken

Vi Àr sÀkert mÄnga som har lagt mÀrke till hur det pÄ vissa busslinjer gÄr bussar som i stort sett Àr tomma, dag efter dag och Är efter Är. Och vi har stÀllt oss frÄgan: Àr detta verkligen vettigt? Finns det inget bÀttre sÀtt att erbjuda mÀnniskor som bor pÄ landsbygd och mindre orter kollektivtrafik?

NÀrtrafiken Àr nÄgot att satsa pÄ, tycker Anders Andersson (KD).

NÀrtrafiken Àr nÄgot att satsa pÄ, tycker Anders Andersson (KD).

Foto:

Debatt2022-04-05 20:47
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Som tur Àr finns det ett bÀttre sÀtt. Det heter nÀrtrafik och körs nÀr mÀnniskor efterfrÄgar den. Om ingen bokar nÄgon resa, körs det inget fordon. Man kör dessutom bara den strÀcka som kunden bokar.

FrÄn Kristdemokraternas hÄll har vi lÀnge haft en positiv syn pÄ nÀrtrafik. Den Àr en vÀrdefull möjlighet för invÄnare för landsbygden, inte minst Àldre som pÄ detta sÀtt kan slippa kostnaderna och problemen med att köra bil. 60 procent av resorna med nÀrtrafiken görs idag av resenÀrer som var 65 Är eller Àldre.

Och – inte mindre viktigt – den Ă€r kostnadseffektiv, jĂ€mfört med busslinjer som körs i ur och skur oavsett om nĂ„gon vill Ă„ka eller ej. NĂ€r kollektivtrafiken inte Ă€r kostnadseffektiv, tar den resurser som hade kunnat gĂ„ till sjukvĂ„rden. Det kĂ€mpar vi i varje lĂ€ge för att förhindra.

Nu har majoriteten ocksĂ„ vaknat. Inom kort – 7 april - kommer kollektivtrafiknĂ€mnden att ta del av en översyn av nĂ€rtrafiken i Kalmar lĂ€n idag, som ocksĂ„ innehĂ„ller förslag pĂ„ hur nĂ€rtrafiken kan utvecklas i vĂ„rt lĂ€n. Förslagen gĂ„r helt i linje med vad jag tidigare har fört fram och vad Kristdemokraterna tillsammans med Moderaterna har föreslagit i vĂ„ra budgetyrkanden.

‱ Utbudet ska bli mer jĂ€mlikt i lĂ€nets olika kommuner.

‱ NĂ€rtrafik i tĂ€torter ska ses över – idag finns det i vissa tĂ€torter men inte andra.

‱ Hybrider mellan nĂ€rtrafik och traditionella busslinjer utvecklas sĂ„ att vi undviker att bussar gĂ„r tomma.

Det finns vissa omrÄden dÀr jag tycker att utvecklingen kunde drivas pÄ ett annat sÀtt. Till exempel kommer inte bokning av resor via app och reseplanerare förrÀn i den fjÀrde och sista etappen i förslaget. Det Àr som jag ser det en sjÀlvklar ÄtgÀrd redan i etapp ett. Idag bokas nÀstan allting annat i appar, inklusive taxi. Om nÀrtrafiken ska upplevas som modern och smidig mÄste resorna gÄ att boka digitalt.

Men överlag Àr jag positiv till förslaget. Det Àr en bekrÀftelse av vÄrt envetna engagemang och ett steg pÄ vÀgen mot det yrkande som majoriteten har avslagit 2019, 2020 och 2021 nÀr vi har haft budgetfullmÀktige i Region Kalmar lÀn.

Det Ă€r ocksĂ„ helt i linje med vĂ„r hĂ„llning att kollektivtrafiken mĂ„ste utvecklas och styras med genomtĂ€nkta prioriteringar. Gör den inte det, mĂ„ste resurser flyttas frĂ„n att ge mĂ€nniskor vĂ„rd i tid till att tĂ€cka kollektivtrafikens underskott – det kan vi inte acceptera. DĂ€rför ser vi nĂ€rtrafik som en del i framtida trafiklösningar i vĂ„rt lĂ€n. 

För mig har alltid rĂ€ttvisa varit en ledstjĂ€rna i politiken. Jag har ofta försökt vara en landsbygdens företrĂ€dare och lyft fram Ă„tgĂ€rder som underlĂ€ttar livet pĂ„ vĂ„ra smĂ„orter och i glesbygden. Detta Ă€r ocksĂ„ nĂ„got som Kristdemokraterna som parti trycker hĂ„rt pĂ„. DĂ€rför vĂ€lkomnar jag och KD att nĂ€rtrafiken nu kommer att prioriteras av Region Kalmar lĂ€n. 

Anders Andersson (KD), JĂ€rnforsen

OppositionsrÄd och vice ordförande i kollektivtrafiknÀmnden