Som tur Àr finns det ett bÀttre sÀtt. Det heter nÀrtrafik och körs nÀr mÀnniskor efterfrÄgar den. Om ingen bokar nÄgon resa, körs det inget fordon. Man kör dessutom bara den strÀcka som kunden bokar.
FrÄn Kristdemokraternas hÄll har vi lÀnge haft en positiv syn pÄ nÀrtrafik. Den Àr en vÀrdefull möjlighet för invÄnare för landsbygden, inte minst Àldre som pÄ detta sÀtt kan slippa kostnaderna och problemen med att köra bil. 60 procent av resorna med nÀrtrafiken görs idag av resenÀrer som var 65 Är eller Àldre.
Och â inte mindre viktigt â den Ă€r kostnadseffektiv, jĂ€mfört med busslinjer som körs i ur och skur oavsett om nĂ„gon vill Ă„ka eller ej. NĂ€r kollektivtrafiken inte Ă€r kostnadseffektiv, tar den resurser som hade kunnat gĂ„ till sjukvĂ„rden. Det kĂ€mpar vi i varje lĂ€ge för att förhindra.
Nu har majoriteten ocksĂ„ vaknat. Inom kort â 7 april - kommer kollektivtrafiknĂ€mnden att ta del av en översyn av nĂ€rtrafiken i Kalmar lĂ€n idag, som ocksĂ„ innehĂ„ller förslag pĂ„ hur nĂ€rtrafiken kan utvecklas i vĂ„rt lĂ€n. Förslagen gĂ„r helt i linje med vad jag tidigare har fört fram och vad Kristdemokraterna tillsammans med Moderaterna har föreslagit i vĂ„ra budgetyrkanden.
⹠Utbudet ska bli mer jÀmlikt i lÀnets olika kommuner.
âą NĂ€rtrafik i tĂ€torter ska ses över â idag finns det i vissa tĂ€torter men inte andra.
⹠Hybrider mellan nÀrtrafik och traditionella busslinjer utvecklas sÄ att vi undviker att bussar gÄr tomma.
Det finns vissa omrÄden dÀr jag tycker att utvecklingen kunde drivas pÄ ett annat sÀtt. Till exempel kommer inte bokning av resor via app och reseplanerare förrÀn i den fjÀrde och sista etappen i förslaget. Det Àr som jag ser det en sjÀlvklar ÄtgÀrd redan i etapp ett. Idag bokas nÀstan allting annat i appar, inklusive taxi. Om nÀrtrafiken ska upplevas som modern och smidig mÄste resorna gÄ att boka digitalt.
Men överlag Àr jag positiv till förslaget. Det Àr en bekrÀftelse av vÄrt envetna engagemang och ett steg pÄ vÀgen mot det yrkande som majoriteten har avslagit 2019, 2020 och 2021 nÀr vi har haft budgetfullmÀktige i Region Kalmar lÀn.
Det Ă€r ocksĂ„ helt i linje med vĂ„r hĂ„llning att kollektivtrafiken mĂ„ste utvecklas och styras med genomtĂ€nkta prioriteringar. Gör den inte det, mĂ„ste resurser flyttas frĂ„n att ge mĂ€nniskor vĂ„rd i tid till att tĂ€cka kollektivtrafikens underskott â det kan vi inte acceptera. DĂ€rför ser vi nĂ€rtrafik som en del i framtida trafiklösningar i vĂ„rt lĂ€n.
För mig har alltid rÀttvisa varit en ledstjÀrna i politiken. Jag har ofta försökt vara en landsbygdens företrÀdare och lyft fram ÄtgÀrder som underlÀttar livet pÄ vÄra smÄorter och i glesbygden. Detta Àr ocksÄ nÄgot som Kristdemokraterna som parti trycker hÄrt pÄ. DÀrför vÀlkomnar jag och KD att nÀrtrafiken nu kommer att prioriteras av Region Kalmar lÀn.
Anders Andersson (KD), JĂ€rnforsen
OppositionsrÄd och vice ordförande i kollektivtrafiknÀmnden