Svenska folket har sagt sitt. Satsa på vägunderhållet. Sju av tio svenskar anser att frågan om hur våra vägar mår är mycket viktig.
Mer än 8 av 10 svenskar har upplevt problem med de dåliga vägarna det senaste året. Drygt 50 procent av invånarna i Kalmar län svarar att de upplever att skicket på vägar i länet har försämrats de senaste tio åren.
Transportföretagen har frågat 3 325 svenskar hur de ser på vägarna och deras skick. Resultatet är entydigt. Våra vägar, Sveriges blodomlopp, engagerar. Och folkets dom är hård.
Mer än var tredje svensk upplever att vägarna är i ett dåligt skick. Och domen är hårdare i norra Sverige. 32 procent av länsborna upplever att vägarna i Kalmar län är i mycket eller ganska dåligt skick.
Våra politiker pratar ofta om att hela Sverige ska leva. Då borde inte vägarnas kvalitet skilja sig markant åt beroende på var i landet du befinner dig. Men det gör det.
Nästan åtta av tio svenskar anser att vägarna håller mycket eller lite olika kvalitet beroende på var i landet man befinner sig. Och sämst är det i glesbygd. Sex av tio svenskar upplever att vägarna är som sämst i glesbygd.
Transportföretagen kan svart på vitt med fakta bekräfta svenska folkets upplevelser av ett delat vägland. Upplevelserna stämmer med verkligheten. Vår unika väganalys, Våra vägar, som kartlägger tillståndet på vägarna utifrån öppna data från Trafikverket, visar att norr om Dalälven är vägarna i regel sämre.
Dåliga vägar får konsekvenser. Var tredje svensk upplever att det försämrar trafiksäkerheten. Det förlänger restiden, 25 procent upplever att restiden tar längre tid än planerat. Och skadorna på fordonen ökar. Var femte svensk har fått skador på sin bil på grund av dåliga vägar.
Vi välkomnar att infrastrukturminister Andreas Carlson är tydlig med att underhållet av vägarna är prioriterat. Men det gäller att ta fram stora plånboken. Det krävs mer än två miljarder kronor extra varje år för att stoppa vägarna att bli ännu sämre. Vill vi ha bättre vägar krävs det alltså mer än så!
Hela Sverige ska leva. Du ska kunna bo och verka i alla delar av landet – oavsett om det är i Kalmar län, i södra Sverige eller i norra Sverige.
Vi vill se en långsiktig och finansierad underhållsplan för vägnätet som tar sikte på att halvera underhållsskulden till 2030.
Ett tips till landets politiker är att lyssna på budskapet. Vår undersökning visar att 17 procent av svenskarna uppger att vägpolitiken påverkar hur de väljer att rösta.