"Andra får betala dyrt för att vi vill köpa billigt"

Svensken konsumerar som vi hade mer än fyra jordklot. Hög tid att ställa om till ett cirkulärt samhälle, menar debattören.

"Vi konsumerar på ohållbara nivåer", skriver debattören som representerar Emådalens Naturskyddsförening.

"Vi konsumerar på ohållbara nivåer", skriver debattören som representerar Emådalens Naturskyddsförening.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Debatt2021-11-22 11:45
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

På fredag är Black Friday, som på senare år har övergått till Black Week. Och sedan börjar julhandeln.....
Men vi konsumerar prylar, möbler och kläder på ohållbara nivåer. Vi svenskar lever som om vi hade drygt fyra jordklot. Det betyder att vi redan i april gjorde slut på vår del av årets resurser. Resten av året finns det egentligen inga resurser kvar till oss. Således tar vi av de generationer som kommer efter oss.

Vi måste använda våra saker längre. Vi måste sluta slänga fungerande prylar. Det är ett stort slöseri med resurser. Det är hög tid att ställa om till ett cirkulärt samhälle, där vi återanvänder mer. Välj andra hand (second hand) i första hand!

undefined
"Vi konsumerar på ohållbara nivåer", skriver debattören som representerar Emådalens Naturskyddsförening.

Bomullsodlingen och klädindustrin slukar gigantiska mängder vatten, kemikalier och energi. För att producera bomull och tyg till ett par vanliga jeans går det åt ca 6 000 liter vatten. 86 kg avfall skapas för att ta fram materialet till en mobiltelefon. Använd din mobil länge. Lämna din gamla för återvinning. Miljön och människor i tillverkningsländer får betala dyrt för att vi vill köpa billigt.

Mellan 2009 och 2019 ökade vår konsumtion av möbler och hushållsartiklar med 47 procent. Samtidigt som andrahandsmarknaden för möbler och heminredning ökar domineras branschen fortfarande av affärsmodeller som bygger på att vi köper nytt. Hemmet har blivit en allt större del i vårt identitetsbyggande och genom sociala medier, tidskrifter, TV-program och annonsering matas vi med budskap och kampanjer som uppmanar till att "inreda efter säsong" eller att förnya och uppgradera enligt de senaste trenderna. Men stilar och trender som snabbt blir omoderna är inte bra miljön och klimatet.

Med ett cirkulärt tankesätt satsas det på att maximera värdet av naturresurser och att producera möbler med lång livslängd som uppmuntrar till återbruk och renovering. En lösning är att företag slutar att producera slit- och slängprodukter och att använda ohållbara material.

 

Tim Jackson, brittisk ekologisk ekonom och professor i hållbar utveckling har sagt: "Många av oss är fast i en cirkel där vi spenderar pengar som vi inte har, på saker vi inte behöver, för att göra intryck som inte är bestående – på människor som vi inte bryr oss om."

Slutligen några tips inför julhandeln: ge upplevelser, välgörenhet, hemmagjort, ekologiska delikatesser. Om du ändå vill ge bort en pryl, våga välja en begagnad present. Kika efter miljömärkta presenter. Men det viktigaste – ge menskap.