Förra Äret beslutade Arbetsmiljöverket att göra en kovÀndning och avser att hÀva alla generella krav pÄ TMA-bilar i hela landet. Detta var ett förödande beslut som kan fÄ lÄngtgÄende konsekvenser för liv och sÀkerhet. Transport menar att Arbetsmiljöverket helt duckar ansvar och att man genom det hÀr beslutet tydligt visar att man gör skillnad pÄ folk och medvetet skapar en andra klassens arbetare pÄ vÄra vÀgar. Vi krÀver tydliga föreskrifter och en lagstiftning om adekvat skydd vid servicearbete pÄ vÀg.
Det fanns en tid dĂ„ Arbetsmiljöverket tyckte att förebyggande arbetsmiljöarbete var viktigt; en tid dĂ„ de tyckte att bĂ€rgare behövde skydd för att slippa skadas eller dö pĂ„ jobbet. DĂ„ fanns det krav pĂ„ företagen i fem lĂ€n att alltid kalla in TMA-fordon vid servicearbete pĂ„ vĂ€g. PĂ„ sikt skulle detta gĂ€lla i hela landet. Den tiden Ă€r förbi. I slutet av förra Ă„ret pĂ„började Arbetsmiljöverket arbetet för att hĂ€va beslutet med hĂ€nvisning till att det Ă€r âorimligtâ och âoproportionerligtâ. Vi tror att om vi frĂ„gar dom som stĂ„r dĂ€r ute i dimma, snöfall och halka och byter dĂ€ck och bĂ€rgar bilar sĂ„ hĂ„ller de inte med.
Servicearbete pÄ vÀg Àr ett riskfyllt arbete med stort mörkertal av tillbudsrapportering. Vi skulle vilja gÄ sÄ lÄngt som att sÀga att deras arbete pÄ vÀgen ofta Àr ett enda lÄngt tillbud. Lastbilar som blÄser förbi i hög hastighet, backspeglar som körs av, bildörrar som slits loss. Att jobba med oro för sitt eget liv Àr en pÄfrestande arbetssituation. Servicearbete pÄ vÀgarna syns inte lika tydligt som vÀgarbeten och de som utför dem har ingen rÀtt att spÀrra av vÀgen. De Àr helt enkelt extremt utsatta vid vÀgkanten, som faktiskt Àr deras arbetsplats. TÀtt intill blÄser stressade mÀnniskor förbi pÄ vÀg till dagis och jobb eller i tunga yrkesfordon.
Beslutet om TMA-fordon var chockerande och riskerar att leda till att man sparar pengar pÄ mÀnniskors sÀkerhet och konkurrerar med arbetsmiljö. Trafikverket och VÀgverket gör en annan bedömning av vikten av skydd för exempelvis vÀgarbetare. SÄledes gör svenska myndigheter skillnad pÄ folk och det kan vi aldrig acceptera. Vi kommer att driva Àrendet vidare till högsta förvaltningsdomstolen.
Transport vill se tvÄ saker:
⹠att Arbetsmiljöverket kommer ut med tydliga föreskrifter kring TMA-fordon vid servicearbete pÄ av VÀgverket riskklassade vÀgar.
⹠att infrastrukturminister Tomas Eneroth tar initiativ till en lagstiftning om att det alltid skall finnas adekvat skydd vid servicearbete pÄ vÀg utanför riskklassade vÀgar.