Men bilen är långt ifrån bara ett semesternöje. Den är en ren nödvändighet för att vardagen ska gå ihop för många. Att ta sig mellan arbete, utbildning och hemmet kräver mobilitet som matchar mot de behov som finns. Antalet bilar ökar över tid och i dagsläget finns ungefär fem miljoner personbilar i trafik i Sverige.
Att intresset för bilen ökar syns också när det gäller antalet utfärdade körkort. Inte minst ungdomar väljer att ta körkort i allt större utsträckning. Bland 18- och 19-åringar har körkortsinnehavet ökat med 60 procent sedan början av 2000-talet. Det är tydligt att unga värderar den frihet som bilen innebär.
Utvecklingen är positiv ur flera aspekter. Inte minst ökar möjligheterna till arbete, då många jobb kräver körkort. Det kan handla om att pendling till arbetsplatsen krävs, vilket leder till att arbetsmarknadsregionerna växer. I praktiken innebär det att fler ges möjlighet att ta jobben där de finns. Utan bilen skulle antalet arbetsmarknadsregioner öka från 69 till 257 enligt en rapport som MRF tagit fram. Det skulle alltså innebära en kraftig försämring, vilket är särskilt viktigt att ha åtanke i ekonomiskt svåra tider.
Många jobb kräver också körkort för att arbetet ska kunna utföras. Det gäller naturligtvis transportsektorn, men också delar av den offentliga välfärden såsom hemtjänsten. Här talar vi om branscher där mycket arbetskraft kommer att behövas framöver. Redan i dagsläget finns möjligheten till CSN-lån för körkortsstudier, vilket är bra. Det vore också bra med mer trafikutbildning redan i skolan så att fler vänjer sig vid fordon och trafik, något för politikerna att tänka på.
Det är en vinst för hela samhället om fler har körkort. Kanske kan sommarens bilsemester inspirera till det.