Skolan kan liknas vid ett hockeylag, vilket kunde ha fungerat om fokus lagts på just lagkänsla och samarbete mot enade mål.
Kommun och skolledning i Vimmerby ger dock inte lagets spelare, det vill säga pedagoger och elever, tillräckliga förutsättningar att uppfylla sina uppdrag. Dessutom ser kommunen till att man i skolorna saknar uppbyggnadsträning och spelglädje. Kommunen rekryterar inte kompetenta ledare som håller måttet och bara vissa elever spelar på isen, andra sitter på bänken och några är avstängda och exkluderas helt. Är denna människosyn rimlig i en kommun som vill kalla sig för barnens stad?
Det är en enorm vinst för framtiden att eleverna klarar skolan. Det är den största framgångsfaktorn i livet. Man skapar skattebetalare istället för bidragsmottagare. Att misslyckas många gånger ger trasiga vuxna, som kostar samhället mer än att ge stöd från början. Jag vill att mina skattepengar ger eleverna utbildning och en framtid, ett gott liv och blir en del av samhället.
En riktad tillsyn gjordes vecka 44 på Vimarskolan och av Vimmerby kommun som huvudman. Skolinspektionen öppnade då på eget bevåg även upp ett individärende efter sitt besök och strax före jul kom beslut om att Vimmerby kommun inte uppfyller lagstadgade krav gällande både extra anpassningar, särskilt stöd, undervisning, ledning och stimulans. En kvalitetsgranskning av huvudmannen pågår parallellt. Brister har således konstaterats i elevstöd och uppföljning till Skolinspektionen pågår. Eleven i individärendet har inte fått sina rättigheter i skolan uppfyllda under flera år i grundskolan.
En likvärdig och tillgänglig skola behöver långtgående strategier och en aktiv skolutveckling av uppdaterade och moderna ledare, som ser till att barnkonventionen, sekretess, diskriminerings-, förvaltnings- och skollagen följs och att undervisningen vilar på vetenskaplig grund.
Börja se möjligheter och lösningar och sluta leta fel och skyll på elever samt föräldrar, sluta anpassa bort elevers utbildning utan adekvata kartläggningar och stöd, sluta orosanmäla föräldrar till barn med funktionshinder, utan att utreda lärmiljön.
Det är dags för självkritik och fortbildning på alla nivåer i Vimmerby kommun i stället för att rädda upp alla brister med dyra konsulter. Jag tror att vändningen är fullt möjlig, men inte om man fortsätter på den inslagna vägen. Jag anser att ledningen medvetet och med uppsåt upprättar vilseledande handlingar för att dölja lagbrott och brister.
Avslutningsvis drar jag så liknelsen vid laget ett steg längre: Om skolan verkligen hade varit ett hockeylag, så hade styrelsen och ledarna fått lämna för länge sedan.
Förälder till exkluderad elev på bänken