Behov av taxi i hela länet – nu och i framtiden!

"Jag hoppas att upphandlingsarbetet, som nu är avslutat innehåller lösningar som för oss ett steg närmare en ett län med taxiverksamhet i hela länet", skriver Anders Andersson.

"Jag hoppas att upphandlingsarbetet, som nu är avslutat innehåller lösningar som för oss ett steg närmare en ett län med taxiverksamhet i hela länet", skriver Anders Andersson.

Foto: Victoria Otternäs

Debatt2024-10-15 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Nu har vi kunnat läsa om länstrafikens stora upphandling gällande busstrafiken och särskilda persontransporter som Kalmar länstrafik har ansvar för. Förra upphandlingen ledde fram till en koncentration till ett färre antal företag som fick uppdraget att köra trafik åt länstrafiken. Det har sina administrativa fördelar. Nackdelarna är dock många runt om i länet: flera lokala taxibolag har slagits ut när de tappat uppdragen de tidigare haft. 

Med anledning av detta skrev jag förra hösten ett öppet brev till Peter Wretlund (S), ordförande i Kollektivtrafiknämnden i Region Kalmar län. Jag skrev då att "För många mindre taxiföretag är det en förutsättning att man förutom allmän taxiverksamhet på kvällar och helger också har chans att komplettera sin verksamhet med uppdrag gällande färdtjänst, sjukresor, skolresor och närtrafik. Enligt min mening är det angeläget att denna fråga lyfts in i bedömningar när regionen begär in anbud för kommande avtalsperiod." 

Mitt syfte var att tidigt i processen uppmärksamma behovet av en lokal och regional livskraftig taxiverksamhet. Många kommuner saknar helt taxiverksamhet på kvällar samt helger.

Detta förhållande är uppenbart ett bekymmer såväl för enskilda personer som för utveckling och tillväxt i vår region. Turist- och besöksnäringen är stark i vårt län och under sommartid är vi den fjärde starkaste besöksregionen i landet. För fortsatt utveckling tror jag att bra kommunikationer inklusive taxiverksamhet är av stor betydelse. I mitten av september deltog jag i en konferens med Nationella nätverket för besöksnäring och turism. Under dessa dagar framhölls vikten av att kunna erbjuda klimatsmarta resor och då är taxi en viktig kugge i resandet. 

I svaret från Peter Wretlund – som jag fick utifrån mitt öppna brev - skriver han att regionen i upphandlingsarbetet kommer "att beakta möjligheten för små och medelstora företag att lämna anbud när upphandlingsdokumenten utformas, genom att exempelvis analysera hur anbudsområden och geografiska områden kan delas in för att möjliggöra för små och medelstora företag att inkomma med anbud på del av avtalet".

Detta tolkade jag som ett positivt svar och att ordförande delar min ambition att regionens upphandling ska bidra till en starkare lokal taxiverksamhet i länet. Jag hoppas att upphandlingsarbetet, som nu är avslutat innehåller lösningar som för oss ett steg närmare en ett län med taxiverksamhet i hela länet. För många enskilda medborgare liksom företag inom besöksnäringen tror jag det finns ett stort intresse att få en redovisning – på vilket sätt har regionen underlättat för etablering av taxiverksamhet i länet. Min förhoppning är att regionrådet med det politiska ansvaret för kollektivtrafiken och ett klimatsmart resande kan ge oss det.