Bilbranschen inte problemet

De tekniska framstegen gÄr allt snabbare och biogas och andra drivmedel kan anvÀndas i stÀllet för bensin.

De tekniska framstegen gÄr allt snabbare och biogas och andra drivmedel kan anvÀndas i stÀllet för bensin.

Foto: Tomas Oneborg / SvD / TT

Debatt2018-10-27 04:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Den 28 oktober Àr det Bilens Dag. DÄ firar vi bilen, och alla möjligheter den ger. Aldrig förr har den enskilda mÀnniskan varit sÄ mobil. Vi lever i en tid dÀr mÀnniskor enkelt kan förflytta sig kortare strÀckor i vardagen och göra lÀngre resor bÄde i jobbet och pÄ fritiden.

Bilen Ă€r grunden för den fria mobiliteten. 80 procent av alla resor görs med bil i Sverige, sett till strĂ€cka. Mönstret Ă€r liknande i övriga Europa. Det sĂ€ljs fler bilar Ă€n nĂ„gonsin. MĂ€nniskor vĂ€rdesĂ€tter möjligheterna och friheten som bilen skapar – samtidigt som de konsumerar andra transportsĂ€tt, sĂ„ som cykel och, dĂ€r den finns, kollektivtrafik.

Ibland hörs röster om att resandet mÄste minska, oftast med förevÀndningen att transporterna skadar miljön. En del politiker och intresseorganisationer pekar ut bilen som en miljöbov och det talas om att bilismen mÄste bromsas. AvstÀngda gator, fÀrre parkeringsplatser, skatter och pÄlagor ska hindra mÀnniskor frÄn att köra bil.

Men att pÄ det sÀttet skapa motsÀttningar mellan den fria mobiliteten och miljöförbÀttringar leder helt fel.

Trots att antalet bilar vĂ€xer och transporterna av varor vi köper via nĂ€tet ökar, sĂ„ minskar utslĂ€ppen i absoluta tal. År 2016 var utslĂ€ppen frĂ„n personbilar 19 procent lĂ€gre Ă€n 1990 (NaturvĂ„rdsverket). Detta Ă€r möjligt tack vare att effektivare motorer, lĂ€ttare material, lĂ€gre luftmotstĂ„nd och allt högre andel biobrĂ€nsle i tanken.

De tekniska framstegen gÄr allt snabbare och bilarna blir bÀttre, Àven ur miljösynpunkt. Diesel kan redan i dag ersÀttas av HVO (Hydrerad Vegetabilisk Olja) och biogas kan anvÀndas istÀllet för bensin. Elbilar blir allt vanligare och batterierna effektivare. Kanske har Àven brÀnsleceller en viktig roll att spela bland framtidens drivmedel, och runt kröken vÀntar helt nya syntetiska brÀnslen som vi inte ens kÀnner till i dag.

Vi mÄste fÄ till en mer faktabaserad diskussion, dÀr vi tydligt skiljer ut miljöfrÄgorna. Dieseltekniken Àr med sin brÀnsleeffektivitet fortfarande en del av lösningen för att nÄ lÀgre koldioxidutslÀpp och FN:s klimatmÄl. De skadliga kvÀveoxiderna ligger i moderna fordon lÄngt under grÀnsvÀrden.

För att lösa frÄgorna kring framtidens mobilitet mÄste vi anvÀnda oss av alla tillgÀngliga tekniker. Det krÀvs lÄngsiktiga spelregler, bÄde för branschen och för konsumenterna. BilÀgarna mÄste veta att de gör ett bra val nÀr de vÀljer en miljövÀnligare bil, och vÄga lita pÄ att förutsÀttningarna inte Àndras under bilens levnadstid.

Sverige Àr en liten marknad och fordon omfattas av samma regelverk i hela EU. Nya krav mÄste harmoniseras med andra lÀnder. Politiker och ansvariga myndigheter mÄste ta sitt ansvar. Den viktigaste framtidsutmaningen ligger i beslut om förutsÀttningar för tillverkning av bÄde bilar och brÀnsle.

Fri mobilitet Àr en mÀnsklig rÀttighet, men den ska inte tas för given. DÀrför firar vi Bilens Dag den 28 oktober.

LĂ€s mer om