De flesta kör bättre än andra

Undersökningar visar att bara drygt 40 procent av bilisterna tycker det är viktigt att hålla hastighetsbegränsningar.

Trots att de flesta vet att höga hastigheter medför större risker, fortsätter många köra för fort och uppskatta sin egen körförmåga.

Trots att de flesta vet att höga hastigheter medför större risker, fortsätter många köra för fort och uppskatta sin egen körförmåga.

Foto: Virginia Mayo

Debatt2020-12-16 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Dessutom visar undersökningar att bilförare tenderar att betrakta sina egna hastighetsöverträdelser som tämligen ofarliga och andras som riskfyllda, vilket antyder en övertro på den egna körförmågan. 

Vi vet att hastighet är den enskilt mest bidragande faktorn till dödsolyckor och hastighetsöverträdelserna kostar varje år mellan 100 och150 liv. 
 

Om man blir påkörd i 50 km/tim är risken för dödsfall hela 80 procent, medan motsvarande siffra vid 30 km/tim endast är 10 procent. Det betyder att 8 av 10 dör om de blir påkörda i 50 km/tim medan 9 av 10 klarar sig vid 30 km/tim. Kraften som uppstår när du kör in i en bergvägg i 90 km/tim är samma som ett fall från 10 våningar. 

Trots dessa kunskaper kör vi för fort. Varför?

Under en lång rad av år har trafiksäkerhetsarbetet fokuserat på att bygga bort risker genom att skapa säkra trafikmiljöer. Det är förstås nödvändigt, men inte tillräckligt. Vi kommer aldrig uppnå nollvisionen utan att förändra människors beteenden och attityder. Det handlar om dig och mig. Om att sluta överskatta vår egen förmåga och se oss som bättre förare än andra. En säkrare trafik börjar med oss själva och en insikt om att hastighetsbegränsningar och andra trafikregler finns för att begränsa olyckor. 

Och för att vara rakt på sak, du och jag kör inte bättre än andra.