Bland annat har vi kunnat ta del av Sydsvenska handelskammarens rapport âHela kungariket och halva pengarnaâ, dĂ€r man tydligt redovisar att Kalmar lĂ€n Ă€r ett av de stora förlorarlĂ€nen gĂ€llande infrastruktursatsningar. Om staten skulle haft en princip dĂ€r satsningar gjorts i paritet med antal invĂ„nare sĂ„ tilldelas Kalmar lĂ€n endast en tiondel av vad det borde haft â under 30 Ă„rs tid.
NÀr nu det nya förslaget till nationell plan för transportinfrastrukturen skickats ut pÄ remiss kan vi inom M och KD tyvÀrr konstatera att vÄrt lÀn Ànnu en gÄng blir bortglömt. Av potten för utveckling, hisnande 395 miljarder kronor, fÄr Kalmar lÀn inte en krona.
De satsningar vi kunnat lÀsa om i tidningen Àr dels gamla men inte genomförda objekt frÄn den förra planen, men som stÄr kvar i det nya förslaget. Och dels en sÄ kallad reinvestering i ett nytt signalsystem för att vÄra regionala jÀrnvÀgar inte ska bli helt obrukbara. Dessa satsningar uppgÄr alltjÀmt till ungefÀr en tiondel av vad lÀnet borde fÄtt utifrÄn dess andel av landets totala befolkningsmÀngd.
M och KD har lÀnge anfört att vi behöver se över hur lÀnet driver sitt gemensamma pÄverkansarbete. Och det vore pÄ tiden att vi analyserar hur framgÄngsrika regioner gör, prestigelöst och utan att haka upp sig pÄ vem som styr.
Men viktigast av allt Ă€r att de resurser som ska fördelas i den nationella planen faktiskt nyttjas med förnuft. PĂ„ senaste regionstyrelsen skulle regionens remissvar behandlas, ambitionen frĂ„n majoritetspartierna sades vara en bred enighet. Av 14 punkter i svaret blev vi helt eniga om 13. Men dĂ„ LĂ€nsunionen (S, C och L) vĂ€ljer att fortsĂ€tta propagera för regeringens prestigeprojekt nya höghastighetsbanor, som förvĂ€ntas kosta runt 400 miljarder kronor, sĂ„ kunde inte vi i M och KD stĂ€lla oss bakom just detta, Ă€ven om LĂ€nsunionen i remissvaret valt att kalla dessa ânya stambanorâ. Detta Ă€r inget annat Ă€n höghastighetstĂ„g mellan storstadsregionerna, vilket uttrycks klart och tydligt i förslaget till nationell plan, ett politiskt prestigeprojekt som har kritiserats av allt frĂ„n Riksrevisionen till forskare vid KTH, för att det inte gĂ„r att rĂ€kna hem samhĂ€llsekonomiskt och miljömĂ€ssigt.
Ledande företrĂ€dare för Trafikverket kallar projektet för âgökungen i boetâ som stjĂ€l resurser som hade kunnat anvĂ€ndas till satsningar pĂ„ att utveckla befintliga vĂ€gar och jĂ€rnvĂ€gar, till exempel i Kalmar lĂ€n. TyvĂ€rr gick majoritetspartiernas förslag till remissvar igenom regionstyrelsen, men för oss slutar inte kampen. Vi kan alla se dagligen hur stora behoven Ă€r för sĂ„vĂ€l vĂ€gar som jĂ€rnvĂ€gar i vĂ„rt lĂ€n. DĂ„ Ă€r det dags att vi hjĂ€lps Ă„t att peta gökungen ur boet!
Malin Sjölander (M), oppositionsrÄd vice ordförande regionstyrelsen
Jimmy Loord (KD), oppositionsrÄd vice ordförande hÀlso- och sjukvÄrdsberedningen
PÀr-Gustav Johansson (M), oppositionsrÄd vice ordförande regionala utvecklingsnÀmnden
Anders Andersson (KD), oppositionsrÄd vice ordförande kollektivtrafiknÀmnden