Ska våra ambitiösa klimatmål nås så måste hela tågresan vara fossilfri. Det duger inte att bara fokusera på megaprojekt i storstadsregionerna. Ingen kedja är starkare än dess svagaste länk och vårt regionala transportsystem kan, med hjälp av ny teknik, bli fossilfritt till en i jämförelse låg kostnad.
Partierna i Region Kalmar län har enats kring ett förslag om satsning på Tjustbanan och Stångådalsbanan. Om förslagen blir verklighet kommer restiderna minska, och resorna blir fossilfria. Det kräver investeringar i storleksordningen två miljarder kronor, vilket är mycket pengar, men ändå endast en bråkdel av de investeringar som planeras för höghastighetsbanorna. Bara stationen i Borås beräknas kosta 18 miljarder.
Klimatmålen slår fast att Sverige inte ska ha några nettoutsläpp av växthusgaser år 2045. Då måste tågen i hela transportsystemet, inte bara på tågbanorna mellan storstäderna, drivas av något annat än fossila bränslen. Det handlar inte bara om passagerartrafik utan också om att öka möjligheterna för fossilfria transporter av gods – där tåg är överlägset vägtransporter.
Det brinner i knutarna, jorden blir alltmer uppvärmd och vi kan redan se vilka effekter det har på vädret globalt. Om ingenting görs kommer växthuseffekten skapa klimatkatastrofer, missväxt, svält, krig och massiva flyktingströmmar på en global skala. Det är allvar nu. Vi måste alla göra vår del för att minska vår klimatpåverkan. Satsningen på regionens tågbanor är ett nödvändigt steg i rätt riktning. Ska satsningen på höghastighetsbanor kunna fungera i ett sammanhängande trafiksystem så måste satsningar också ske på de regionala tågbanorna.