Cykeln har blivit ett vanligt inslag i resandet idag. Framförallt är det pendlare som cyklar till en station eller knutpunkt Där tar man tåg, buss, spårvagn eller tunnelbana för vidare resa till arbete eller studier och andra aktiviteter.
I Sverige är det tillåtet att ta med cykeln på de flesta av länsbolagens tåg. I vissa fall kan man även ta med den på bussen. Platsutrymmet är dock begränsat och på vissa länståg får man inte ta med cykeln i högtrafik.
På Västtrafiks fordon är det gratis att ta med cykeln. I de flesta andra länder är det inga problem att ta med den. Man kan till och med ta med cykeln på de franska höghastighetstågen TGV mot en avgift.
I vissa länder kan man köpa en månadsbiljett för cykeln. På lokaltågen i Köpenhamnsområdet finns det cykelställ i varje tåg. Det är märkt vilka vagnar som har dessa cykelställ. På perrongerna är det märkt vilka vagnar som har cykelställ så man behöver inte leta. Och riskera att försena tåget.
I Sverige kan man inte ta med cykeln på SJ:s tåg, Blå Tåget, Snälltåget (dagtåg) MTR samt Kustpilen mellan Linköping–Västervik och Linköping–Kalmar.
Många vill ta med cykeln på tåget och sedan cykla. Ett lysande exempel är Kinnekulletåget mellan Göteborg och Mariestad. Där tar man med sig cykeln från exempelvis Göteborg och stiger av vid en station och cyklar sedan runt på Kinnekulle.
I Sverige är SJ motståndare till att ta med cykel på sina tåg. Med lite vilja bör det gå, åtminstone på vissa tåg. Det gäller loktåg, alltså gammalt hederligt tåg med lok och vagnar. Det går sådana tåg mellan Kalmar och Göteborg samt mellan Stockholm och Mora. Vissa tåg mellan Stockholm och Jämtland. Kalmar, Öland, Dalarna och Jämtland är stora resmål för turister. Det finns lokdragna tåg även i Mälardalen. Nattågen bör ha en resgodsvagn där cykeln smidigt kan transporteras tillsammans med styckegods som det var förr.
Allt tal om motion kan här bli verklighet. Samtidigt som man förflyttar sig med tåg till en viss ort där man byter till cykel får man sedan motion och frisk luft.
Förhoppningsvis kommer det en lag med förslag från EU-parlamentets kommitté för transport och turism TRAN. De har röstat igenom ett förslag som innebär att alla europeiska tågoperatörer måste tillåta minst åtta cyklar på varje tåg. Det gäller såväl lokal- som regionaltåg. Det är ett resultat av Cykelfrämjandets lobbyarbete genom deras europeiska cykelorganisation ECF. Detta enligt cykelfrämjandets tidning Cykling nummer 4 2018.
Grattis Cykelfrämjandet!