Digitala vårdkontakter har stora fördelar

Pandemin har fört med sig mycket elände, men åtminstone en effekt har varit positiv. Både sjukvården och patienterna har i betydligt högre utsträckning än tidigare anammat den digitala tekniken.

Att många patientmöten sker via video och smarta telefoner är en positiv utveckling, tycker skribenten.

Att många patientmöten sker via video och smarta telefoner är en positiv utveckling, tycker skribenten.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Debatt2020-12-30 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Corona har lett till att vi har lärt oss att möta vården på delvis nya sätt. När det har varit möjligt så har fler patientmöten kunnat ske via video och smarta telefoner. 

För patienterna har detta inneburit ett enklare och säkrare sätt att få hjälp. Det vi i regionen kallar ”omställning till en mer nära vård” har därmed fått en skjuts framåt. 

Ska vi bära med oss några lärdomar in i det nya året så tycker jag att det ska vara att vården behöver fortsätta att komma närmare sina patienter. För de patienter som trivs och känner sig bekväma med digitala vårdkontakter behöver möjligheterna byggas ut. 

Givetvis kommer en stor del av vården även framåt att bedrivas fysiskt. Den personliga kontakten mellan patient och vårdgivare är väldigt viktig. 

Men när det går kan digitala vårdkontakter ge stora fördelar, till exempel högre tillgänglighet och färre bilresor. 

Sedan innehåller arbetet med att skapa en mer ”nära vård” också fler hembesök. Istället för att äldre sjuka ska behöva åka till hälsocentralen eller sjukhuset ska mer av vården ges i bostaden eller på äldreboendet. 

Detta underlättar betydligt för den enskilde eftersom transporterna och förflyttningen av patienterna kan innebära svåra påfrestningar.