En satsning på järnvägarna är en satsning på länet

Stångådals- och Tjustbanan har potential att bli en pulsåder för arbetspendling, resor ut i Sverige och världen, och för transporter till regionens näringsliv.

Länet står enat i kampen för bättre järnvägsförbindelser, skriver samtliga länets kommunstyrelseordförande i en debattartikel.

Länet står enat i kampen för bättre järnvägsförbindelser, skriver samtliga länets kommunstyrelseordförande i en debattartikel.

Foto: Marie Kerrolf

Debatt2020-10-15 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Men för att den potentialen ska få en chans att omsättas till verklighet krävs investeringar. Modernisering av banorna för att göra dem klimatvänliga, för att göra dem säkrare och för att göra restiderna kortare. 

Med de nu lagda förslagen genomförda kommer Kust-Till-Kust-banan och Stångådal- och Tjustbanorna kunna utgöra stommen för resande inom och till och från vårat län.

Ett långsiktigt mål är att göra arbetsmarknadsregionerna i Kalmar län större. För att det ska hända måste effektiva, punktliga och hållbara pendlingsmöjligheter finnas. Det ger människor större möjlighet att bo och arbeta eller studera i olika kommuner, på olika platser i vårt län. 

Samtidigt har Kalmar län en snudd på oändligt lång lista på eftersatt infrastruktur. Vi, kommunstyrelseordföranden (KSO) i länets tolv kommuner, sitter alla med önskemål, krav och förväntningar på statens prioriteringar. Vi vet att stora satsningar på en vägsträcka kan minska chanserna för någon annan att komma med tidigt i verkets planer. Ändå ställer vi oss bakom Region Kalmar läns ambition att rusta upp de regionala järnvägarna. 

Det första argumentet har vi redan givit, att ge effektivare arbets- och studiependling. 

Det andra är länets näringsliv, som med de prioriteringar och de insatser som Region Kalmar län tagit fram, kommer att kunna lägga fler av sina transporter på järnväg. 

Det tredje argumentet är att upprustningen av tågbanorna inte kommer att kosta enorma summor. Den bygger på smarta punktinsatser som sammantaget ger effektiviseringar på väldigt kort sikt. Självklart kommer den att gynna kommunerna längs med banorna först och främst, men även övriga kommuners invånare kommer att gagnas. Med projektets korta genomförandetid och kostnadseffektiva insatser behöver inte övriga projekt i länet blockeras i statens prioriteringar.

En satsning på våra regionala järnvägar är en satsning på Kalmar län. Därför ställer vi oss bakom Region Kalmar läns ambition. Länet står enat.

Henrik Nilsson Bokor (S), KSO i Torsås; Johan Jonsson (C), KSO i Emmaboda; Christina Davidson (C), KSO i Nybro; Johan Persson (S), KSO i Kalmar; Matilda Wärenfalk (S), KSO i Mörbylånga; Ilko Corkovic (S), KSO i Borgholm; Anders Johansson (C), KSO i Mönsterås; Stihna Johansson Evertsson (C), KSO i Högsby; Andreas Erlandsson (S), KSO i Oskarshamn; Lars Rosander (C), KSO i Hultsfred; Jacob Käll (C), KSO i Vimmerby; Dan Nilsson (S), KSO i Västervik