Gjorda prioriteringar som till exempel mötesfria vÀgar, viltstÀngsel samt trafiksÀkra korsningar Àr bra. Flera riksvÀgar i vÄrt omrÄde Àr i stort behov av upprustning med bland annat viltstÀngsel och sÀkrare korsningar.
Det Àr viktigt att hela Kalmar lÀn, Àven norra lÀnet, kopplas mot de större orterna för att knyta ihop orter sÄ att det ska vara möjligt att jobba och studera i en ort, och bo i en annan. DÀr Àr tÄget viktigt för resor till Stockholm, Kalmar och Linköping, samt busstrafik till Jönköping och VÀxjö. En snabb, sÀker och pÄlitlig jÀrnvÀg mellan Kalmar och Linköping Àr jÀtteviktig.
Obevakade övergÄngar och ett stabilare spÄr samt ett signalsystem som möjliggör att flera tÄg kan befinna sig pÄ samma strÀcka Àr ocksÄ nödvÀndigt. Dessa satsningar skulle dessutom spara sÄ mycket restid att tÄget skulle kunna stanna sÄvÀl i Gullringen som i MÄlilla och ÀndÄ komma fram snabbare.
Man blir hÀpen över Trafikverkets idéer för de föreslagna beslut som sÀnkning av hastigheter, byggande av nya busshÄllplatser och uppsÀttande av fartkameror pÄ rakstrÀckor som innebÀr att omkörningarna ofta sker dÀr sikten Àr begrÀnsad pÄ vÄra riksvÀgar. Trafikverket uttalar att sÀnkt hastighet inte pÄverkar sluttiden sÄ mycket.
Samma Trafikverk satsar otroligt mycket pengar i Sverige pÄ busshÄllplatser utmed riksvÀgarna en bit frÄn orterna dÀr mÀnniskor bor, just för att kollektivtrafiken ska spara tid. Nu senast finns beslut pÄ att mycket pengar kommer att satsas i Storebro pÄ en hÄllplats just för att de resande ska fÄ snabbare restid som Äker mellan Hultsfred och VÀstervik. En otroligt konstig berÀkning dÄ resenÀrernas tid inte verkar rÀknas som den det tar att ta sig till en hÄllplats som ofta ligger lÀngre bort Àn bostadsorterna och att nÀmnda busslinje ska köra 80 km/tim i stÀllet för 90 och bevakas av flera kameror. Dessa kamerapengar borde ha gÄtt till trafiksÀkerhetssatsningar istÀllet.
Vi vÀlkomnar det goda initiativ som regionen gjort till att bjuda in ansvariga pÄ Trafikverket. Det Àr viktigt att regionen talar med en enig och stark röst dÄ vÄr regions behov uppmÀrksammas, och dÀr Trafikverkets felsatsningar pÄvisas.