Flera felsatsningar frÄn Trafikverket

Satsningar pÄ trafiksÀkerhetshöjande ÄtgÀrder och arbete för att invÄnarna ska kunna nyttja kollektivtrafiken i sin vardag Àr bra prioriteringar som politiken pÄ riks-, region- och lokalnivÄ jobbar för.

Magnus Danlid (C) vill att regionen ska bli tuffare mot Trafikverket.

Magnus Danlid (C) vill att regionen ska bli tuffare mot Trafikverket.

Foto: Arkiv

Debatt2020-01-09 04:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Gjorda prioriteringar som till exempel mötesfria vĂ€gar, viltstĂ€ngsel samt trafiksĂ€kra korsningar Ă€r bra. Flera riksvĂ€gar i vĂ„rt omrĂ„de Ă€r i stort behov av upprustning med bland annat viltstĂ€ngsel och sĂ€krare korsningar. 

Det Àr viktigt att hela Kalmar lÀn, Àven norra lÀnet, kopplas mot de större orterna för att knyta ihop orter sÄ att det ska vara möjligt att jobba och studera i en ort, och bo i en annan. DÀr Àr tÄget viktigt för resor till Stockholm, Kalmar och Linköping, samt busstrafik till Jönköping och VÀxjö. En snabb, sÀker och pÄlitlig jÀrnvÀg mellan Kalmar och Linköping Àr jÀtteviktig.

Obevakade övergĂ„ngar och ett stabilare spĂ„r samt ett signalsystem som möjliggör att flera tĂ„g kan befinna sig pĂ„ samma strĂ€cka Ă€r ocksĂ„ nödvĂ€ndigt. Dessa satsningar skulle dessutom spara sĂ„ mycket restid att tĂ„get skulle kunna stanna sĂ„vĂ€l i Gullringen som i MĂ„lilla och Ă€ndĂ„ komma fram snabbare. 

Man blir hĂ€pen över Trafikverkets idĂ©er för de föreslagna beslut som sĂ€nkning av hastigheter, byggande av nya busshĂ„llplatser och uppsĂ€ttande av fartkameror pĂ„ rakstrĂ€ckor som innebĂ€r att omkörningarna ofta sker dĂ€r sikten Ă€r begrĂ€nsad pĂ„ vĂ„ra riksvĂ€gar. Trafikverket uttalar att sĂ€nkt hastighet inte pĂ„verkar sluttiden sĂ„ mycket. 

Samma Trafikverk satsar otroligt mycket pengar i Sverige pĂ„ busshĂ„llplatser utmed riksvĂ€garna en bit frĂ„n orterna dĂ€r mĂ€nniskor bor, just för att kollektivtrafiken ska spara tid. Nu senast finns beslut pĂ„ att mycket pengar kommer att satsas i Storebro pĂ„ en hĂ„llplats just för att de resande ska fĂ„ snabbare restid som Ă„ker mellan Hultsfred och VĂ€stervik. En otroligt konstig berĂ€kning dĂ„ resenĂ€rernas tid inte verkar rĂ€knas som den det tar att ta sig till en hĂ„llplats som ofta ligger lĂ€ngre bort Ă€n bostadsorterna och att nĂ€mnda busslinje ska köra 80 km/tim i stĂ€llet för 90 och bevakas av flera kameror. Dessa kamerapengar borde ha gĂ„tt till trafiksĂ€kerhetssatsningar istĂ€llet.       

Vi vÀlkomnar det goda initiativ som regionen gjort till att bjuda in ansvariga pÄ Trafikverket. Det Àr viktigt att regionen talar med en enig och stark röst dÄ vÄr regions behov uppmÀrksammas, och dÀr Trafikverkets felsatsningar pÄvisas.