Ensidigt fokus bromsar elbilen

Elbilarna blir allt fler och därmed växer behovet av laddplatser. Men debatten och rapporteringen har ett ensidigt fokus på publik laddning. Det leder fel och kan faktiskt bidra till att bromsa elektrifieringen, skriver företrädare för Kungliga Automobil Klubben (KAK).

Merparten av laddningen av elbilar sker på icke-publika laddplatser och det är dags att skifta fokus i debatten tycker debattörerna, som ger flera förslag på åtgärder.

Merparten av laddningen av elbilar sker på icke-publika laddplatser och det är dags att skifta fokus i debatten tycker debattörerna, som ger flera förslag på åtgärder.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Debatt2023-02-09 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Många kommuner tar nu bort parkeringsplatser och det tillkommer alldeles för få vid nybyggnation. Samtidigt sker 80-90 procent av laddningen vid icke-publika laddplatser. Det är en ekvation som inte går ihop. 

Enligt en ny undersökning från Kungliga Automobil Klubben (KAK) föredrar en tydlig majoritet att ladda på en egen parkeringsplats. På frågan ”Om du skulle köpa en elbil, hur viktigt är det då att ha tillgång till egen parkeringsplats med möjligheter att ladda?” svarade 85 procent att det är antingen helt nödvändigt, mycket eller ganska viktigt. Det är inte överraskande då fördelarna med laddning vid en egen parkeringsplats är många. 

  • Att ha en egen laddplats skapar trygghet för fler att våga ta steget att köpa en elbil. Man kan ladda på de tider som passar en själv.
  • Bilen kan vara fulladdad efter natten och man behöver då inte oroa sig för att hitta en laddplats nästa gång man ska parkera dagtid. Behovet av stor räckvidd minskar. 
  • Det behövs inte heller lika stora batterier och fordonen kan bli mindre resurskrävande i alla led. Omställningen av fordonsflottan kan skyndas på när fler får råd med elbil.

Mot bakgrund av detta efterlyser KAK åtgärder.

  1. Se till att det skapas tillräckligt många parkeringsplatser vid nybyggnation. Om något så ökar bilens betydelse snarare än minskar och det är den realitet som politiken borde utgå från.
  2. Skapa bästa möjliga förutsättningar för att bygga ut möjligheterna till långsam laddning vid hemmet eller arbetsplatsen. Detta bör vara tydligt prioriterat framför publik laddning. 
  3. Utveckla möjligheterna till mobilitet. Kortare resor i stadsmiljö öppnar möjligheter för lättare fordon och mindre batterier. 

Hållbarhetsarbete kräver ett holistiskt synsätt där de olika delarna måste hänga ihop. Gärna fler publika laddplatser, men fler parkeringsplatser med laddning är högsta prioritet.