Ett nytt år har vi påbörjat. Jag skulle vilja lyfta fram fyra frågor som för mig är särskilt viktiga:
• Regelverket för färdtjänst måste anpassas till de behov som finns.
• Närtrafiken måste utvecklas så att vi får en ökad jämlikhet.
• Järnvägstrafiken och infrastrukturen måste få ett lyft.
• Östersjöexpressen, dags att gå från utredning till beslut.
Något brister i välfärden när personer med funktionsnedsättning som av sjukvården blivit tilldelade olika hjälpmedel ändå inte har rätt att ta med dessa vid färdtjänstresa. En ung kvinnas situation som media beskrivit under hösten 2018 är ett levande exempel på att det krävs en översyn av regelverket.
Rullstol, permobil, scooter eller andra hjälpmedel som du behöver när du sätter dig i en bil för färdtjänstresa, dessa behöver du också när du stiger ur bilen. Men det är idag ingen rättighet. Och i majoritetens budget som antogs på regionfullmäktige i november finns inte ett kommatecken som klarlägger vad man vill. Däremot hade vi från M&KD-alliansen ett tydligt yrkande för att lösa denna fråga.
Närtrafiken måste utvecklas. Det skriver också majoriteten i sitt budgetbeslut. Men för mig är det inte nog. Närtrafiken är till för att även boende på småorter och landsbygden ska få del av kollektivtrafiken. Och då måste vi våga uttala att det behövs en ökad jämlikhet mellan olika kommuner när det gäller service via närtrafiken.
Under hösten valde vi från M&KD-alliansen att på olika sätt belysa vikten av bra infrastruktur och kommunikationernas betydelse för jobben i vårt län. Den senaste mandatperioden har tyvärr varit fyra förlorade år för vårt län. Det gäller att lägga i en högre växel. Min fråga är när det handlingsprogram för infrastruktur i länet som enligt majoritetens skrivningar ska tas fram under planperioden är tänkt att bli en realitet. Blir det 2019, 2020 eller först i slutet på 2021?
Slutligen Östersjöexpressen. Varför är man så passiv i majoritetens budgetskrivningar. Ska utredas står det. Men om jag förstår sakernas tillstånd rätt så är det inte mer utredning som behövs. Utredningar och skisser finns. Det är mer av tydlighet och beslut som nu måste fram.
Vi borde kunna ha en snabbförbindelse utmed kusten upp till Norrköping och Stockholm på plats redan i närtid. Detta skulle vara bra för hela länet och alla länets kommuner. Men framförallt skulle näringslivet i Oskarshamn och Västervik vara betjänta av det.
Jag tänker fortsätta driva på för att Östersjökusten får en snabbförbindelse som är anpassad till snabbtågen från Norrköping och som gör att man kan vara inne i Stockholm city under förmiddagen. Ett miljövänligt alternativ som kombinerar modern busstransport och tågresa. Det är detta vi kallar Östersjöexpressen. Tyvärr saknas tydliga besked i budgetbesluten från länsunionen S-C-L. Min fråga blir därför; När tänker majoriteten lägga fram förslag om att starta upp Östersjöexpressen? Förbättrade kommunikationer till och från länet är avgörande för länets utveckling!