Inför tidsdifferentierade priser i kollektivtrafiken

Kollektivtrafiken har påverkats kraftigt av coronakrisen. Bara i vårt län har över 100 miljoner kronor gått förlorade bland annat från uteblivna biljettintäkter. Ett intäktstapp som bara till en mindre del kompenseras av statligt krisstöd.

En tom buss borde innebära lägre biljettpris på just den turen. Genom att anpassa biljettpriserna efter efterfrågan tror skribenten att kollektivtrafiken skulle kunna få tillbaka sina passagerare.

En tom buss borde innebära lägre biljettpris på just den turen. Genom att anpassa biljettpriserna efter efterfrågan tror skribenten att kollektivtrafiken skulle kunna få tillbaka sina passagerare.

Foto: Jeanina Santiago/arkiv

Debatt2020-12-29 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Effekterna kan dessutom bli bestående. Ju längre restriktioner och råd kvarstår, desto mer sätter sig nya arbets- och resvanor. Vardagen efter pandemin kommer inte att se ut som vardagen före pandemin.

Som politiker med ansvar för kollektivtrafiken måste vi förhålla oss till dessa ekonomiska realiteter och beteendeförändringar. Vi måste se till att stabilisera ekonomin, så att kollektivtrafiken inte kräver ökade anslag ur regionens budget och därmed tar resurser från sjukvården. Och vi måste arbeta för att erbjuda en attraktiv kollektivtrafik som motsvarar morgondagens behov.

Medborgarna har rätt att förvänta sig mer av politiken än att vi försöker ”övervintra” och chansar på mer statligt stöd.

Kristdemokraterna vill vara en konstruktiv deltagare i detta arbete. Nyligen presenterade vi vår syn på kollektivtrafikens utmaningar och på vägen framåt. Vi understryker målet att kollektivtrafiken till minst 50 procent ska finansieras med biljettintäkter. För att detta mål ska nås, krävs också nytänkande.

Ett förslag som vi tycker borde utredas är att biljettpriser varierar under dagen, alltså att biljettpriset sänks på de tider då få reser och höjs när många reser. Detta skulle inte bara bidra till att kollektivtrafikens resurser kan användas på ett mer effektivt sätt, det kan också göra resandet mer attraktivt för människor som idag inte uppfattar kollektivtrafikens tjänster som prisvärda.

För ett par år sedan utreddes saken för Region Kalmar läns räkning och slutsatserna var lovande. I vårt grannlän Östergötland har nyligen fattats beslut om att införa tidsdifferentierade priser. 

Det är inte det enda alternativet. I branschen diskuteras även hur effektivisering av linjer och nya typer av biljettprodukter kan leda till att kollektivtrafiken når nya grupper. Så kan man öka resandet och intäkterna.

Tyvärr har Länsunionen, den politiska majoriteten i Region Kalmar län, ännu inte berättat hur den ser på kollektivtrafikens utmaningar eller avser att lösa dem. Den enda åtgärden har varit att ta bort självfinansieringsmålet och endast ha kvar 50 procent som en vision. Stannar man vid detta, då riskerar kollektivtrafikens problem att gå ut över vården och bli en gökunge i regionens ekonomi.

Vi kristdemokrater vill till varje pris undvika att kollektivtrafiken gröper ur resurserna som behövs inom sjukvården. Därför är vi beredda att diskutera alla förslag som gör kollektivtrafiken mer attraktiv och ökar intäkterna från resandet. Vi har presenterat våra förslag, nu ser vi fram emot att höra Länsunionens.