Kalmar läns infrastruktur behöver prioriteras

"Det är tydligt att infrastrukturen i Kalmar län inte håller den standard som krävs för att möta dagens behov", står det i debattinlägget skrivet av Mattias Bäckström Johansson, riksdagsledamot SD, Johnny Svedin, riksdagsledamot SD och Martin Kirchberg,oppositionsråd, Region Kalmar län SD.

"Det är tydligt att infrastrukturen i Kalmar län inte håller den standard som krävs för att möta dagens behov", står det i debattinlägget skrivet av Mattias Bäckström Johansson, riksdagsledamot SD, Johnny Svedin, riksdagsledamot SD och Martin Kirchberg,oppositionsråd, Region Kalmar län SD.

Foto: Jimmy Karlsson

Debatt2024-09-19 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kalmar län har länge varit underprioriterat när det gäller statliga infrastruktursatsningar, trots att vår region bidrar betydligt till både Sveriges ekonomi och exportvolym. Vi ser hur denna systematiska missgynnande har påverkat både våra vägar och järnvägar, och vi är trötta på att gång på gång hamna utanför de stora satsningarna.

Det är tydligt att infrastrukturen i Kalmar län inte håller den standard som krävs för att möta dagens behov. Som sverigedemokrat och invånare i denna region ser vi med oro på hur detta påverkar både näringsliv och pendlingsmöjligheter. Kalmar län har under lång tid bidragit till Sveriges tillväxt och utveckling. Trots detta är vår region återkommande eftersatt när det gäller statliga satsningar på infrastrukturen. Vi sverigedemokrater har länge sett ett akut behov av att åtgärda bristerna för att främja både ekonomisk tillväxt och säkra trafiklösningar. 

Detta är vår önskan för Kalmar län, baserat på den verklighet vi ser och de problem våra invånare dagligen upplever. Sydsvenska Handelskammarens rapport "Hela kungariket och halva pengarna" framhäver en tydlig bild av hur infrastrukturinvesteringar systematiskt har nedprioriterats i sydöstra Sverige under en längre tid. Särskilt Kalmar län har legat långt ner på regeringens prioriteringslista, oavsett vilken analysmetod som används. Rapporten visar också att från 2010 och framåt har Kalmar län haft bland de lägsta infrastrukturinvesteringarna per capita i landet, med endast 3 000 kr per invånare. Detta kan jämföras med riksgenomsnittet på 21 600 kr per invånare under samma period. Det innebär att vårt län går miste om nästan 4,5 miljarder kronor i investeringar årligen.

Europaväg 22 (E22) är en av de viktigaste transportlederna genom Kalmar län. Vägen förbinder regionen med resten av landet och är avgörande för både person- och godstransporter. Trots detta är vägsträckan genom vårt län undermålig och innebär stora trafikproblem och säkerhetsrisker. Den ökande trafiken har lett till överbelastning, vilket kräver en utbyggnad för att framtidssäkra vår region och göra den konkurrenskraftig på nationell nivå. Vi har uppmärksammat vad förseningar i ombyggnationen av E22 vid Bergkvara har inneburit för vår region. Det är inte bara en fråga om försämrad trafiksäkerhet, utan också om hur vår region riskerar att halka efter i den nationella konkurrensen. Kalmar län kan inte längre stå tillbaka när andra regioner prioriteras.

Tågtrafiken genom Kalmar län är en annan viktig faktor för både regional och nationell tillväxt. Vi ser ett stort behov av snabbare och mer frekventa tågförbindelser för att minska restiderna och göra regionen mer attraktiv för företag och turism. Detta skulle även gynna hållbarhet genom att fler kan välja tåget framför bilen, vilket minskar utsläppen och bidrar till klimatmålen. Ett utbyggt och förbättrat järnvägsnät skulle också ge vår starka skogsindustri, en av regionens största sektorer, bättre transportmöjligheter och minska beroendet av vägtransporter. Det är avgörande för att Kalmar län ska kunna möta framtidens utmaningar.

Vi vill se konkreta åtgärder och en handlingsplan där Trafikverket och regionens aktörer samarbetar för att genomföra dessa projekt. Det är dags att Kalmar län får de investeringar som är nödvändiga för att regionen ska kunna utvecklas och blomstra.