"Det ska finnas både ekonomiska och praktiska incitament för att ställa bilen till förmån för ett kollektivt resande. Ett modernt och kundvänligt trafiksystem inkluderar både tåg och buss. Samordning mellan linjelagd trafik, anropsstyrd närtrafik, skoltrafik, serviceresor och skärgårdstrafik ska fortsätta att prioriteras för att ge kunderna ett större utbud av kollektivtrafik."
Ovanstående text är hämtad ur Länsunionens plan för Region Kalmar län för åren 2020 till 2022. Den signalerar satsning, utbyggnad och utveckling – allt med målet att göra det möjligt för ännu fler människor att åka kollektivt till jobb, nöjen, studier, vård och umgänge. Det är, i vissa delar, visionärt men också väldigt konkret. För så här är det: ju fler som åker kollektivt, desto bättre är det för både ekonomi, miljö och för minskad trängsel. Fler resande ger också bättre möjligheter att upprätthålla och utveckla både linjetrafik och serviceresor.
Vi i Länsunionen jobbar hårt för att regionens arbetsmarknader ska bli tillgängliga för fler, för att resandet mellan hem och arbete ska gå att göra på ett enkelt, miljövänligt och tryggt sätt. De kundundersökningar som görs kontinuerligt visar att vår kollektivtrafik ligger i framkant på många områden. Det finns en nöjdhet med och en vilja att åka kollektivt. Vi ska göra allt vad vi kan för att svara upp mot den viljan.
Kollektivtrafiken är en motor i den regionala tillväxten, i utvidgningen av arbetsmarknadsområdena i regionen och för klimatomställningen i Region Kalmar län. Vi tar nu ytterligare steg mot smarta, effektiva lösningar som tar sikte på att göra kollektivtrafiken till ett reellt alternativ för fler länsbor, för sig själv eller i kombination med gång, cykel och bil. Det är så vi gör resandet i Kalmar län mer klimateffektivt och det är så vi förändrar våra resandemönster för framtiden.
I dag och i morgon den 19-20 november håller Region Kalmar län sitt budgetfullmäktigemöte i Kalmar. Där möter våra visioner och konkreta mål ett, minst sagt, mindre offensivt förslag från Moderaterna och Kristdemokraterna. De båda partiernas budgetar har som ingång att höja självfinansieringsgraden på kollektivtrafiken, från en, i jämförelse med andra landsbygdslän, relativt låg nivå. I realiteten betyder det att chockhöja biljettpriserna och att lägga ned linjer. Det man ska komma ihåg då är att för att öka självfinansieringen 1 procent måste man höja biljettpriser och lägga ned linjer till ett värde av omkring tio miljoner kronor.
I deras gemensamma text finns formuleringar som gör det tydligt att partierna i första hand vill skära bort trafik på landsbygden. För hur ska man annars tolka meningar som: ”Vårt län är trots allt relativt stort geografiskt och vissa delar är inte så tätt befolkat att traditionell kollektivtrafik är miljömässigt och ekonomiskt försvarbart.”
Framtidssynen på det kollektiva resandet är dyster hos de båda oppositionspartierna. Länsunionen tror på kollektivtrafiken, det gemensamma resandet, som en förutsättning för såväl en levande landsbygd som för en regional utveckling med växande arbetsmarknadsregioner och för klimatet.