Traditionella lokala medier som berättar om läget ”just där du bor” blir en ovärderlig guide i dessa märkliga tider. De synar hur politiker och tjänstemän klarar utmaningarna, skildrar läget inom sjukvården och omsorgen, berättar hur det går med jobb och företag och – inte minst – speglar kreativiteten och den goda vilja som ger hopp, tröst och glädje i vår annorlunda vardag.
I lokala medier finns också plats för den lokala debatten om vad som borde göras och vad som inte görs.
Frågan är hur länge till.
Redan innan pandemin var det ekonomiska läget tufft för många mediehus. Sedan virusutbrottet har larmrapporterna duggat tätt om stora ekonomiska problem för många mediehus, både varsel och permitteringar har lagts, även för journalister sedan intäkterna fallit kraftigt.
Samtidigt har publikens behov av de många perspektiven, berättelserna och utkrävande av ansvar apropå corona-pandemin snarast blivit än större.
Vi som medlemmar i Publicistklubbens östra ger oss inte in i några diskussioner om fortsatta politiska stödåtgärder behövs eller inte.
Men precis som röster höjts för att vi som medborgare ska beställa hämtmat från den lokala restaurangen eller köpa presentkort i favoritbutiken vill vi i styrelsen för Publicistklubbens östra krets uppmuntra alla, prenumeranter, annonsörer eller politiker, att efter förmåga bidra till att lokala medier kan fortsätta vara en nära och viktig röst i vår gemensamma vardag och demokrati.
Publicistklubben har sedan 1874 slagit vakt om tryck- och yttrandefrihet. Det tänker vi fortsätta göra, även i denna historiskt jobbiga tid.