Miljöpartiet har tidigare stöttat flygplatsen

Svar på debattartikeln "Pengarna kunde ha investerats i sjukvården" den 29 januari.

Debattörerna försvarar regionens beslut att gå in som delägare i Kalmar Öland Airport.

Debattörerna försvarar regionens beslut att gå in som delägare i Kalmar Öland Airport.

Foto: Lars Pehrson/SvD/TT

Debatt2020-02-01 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Miljöpartiet är inte trovärdiga när deras företrädare kritiserar förslaget att Region Kalmar län ska bli hälftenägare i Kalmar Öland Airport AB. 

När bland annat Caroline Axelsson (MP) satt i landstingsfullmäktige och ingick i den tidigare politiska majoriteten gavs årligen ett kapitalinvesteringsstöd på 3,5 miljoner kronor till flygplatsen. Skillnaden mot nu är att regionen också ges styrelserepresentation och ett formellt inflytande. Bland annat får regionen möjlighet att samordna flyget med övrig kollektivtrafik, påverka flygplatsens miljöarbete och koppla samman detta med regionens mål om att bli en fossilbränsleneutral region 2045.

Köpet innebär inte heller att utsläppen från flygtrafiken ökar. Flygplatsen finns redan idag och grundtanken är framför allt att säkerställa existerande flyglinjer till Bromma och Arlanda i Stockholm. När det gäller en eventuell ny flyglinje till Frankfurt så finns det inget som är klart för ett ställningstagande i styrelsen. En sådan process tar lång tid. Allt vad Miljöpartiet påstår är därför rena spekulationer.

Det är inte rimligt att en enskild kommun (Kalmar) ska ansvara för en gemensam regional nyttighet som åtminstone är nödvändig för 9 av länets 12 kommuner. Flygplatsen är vidare inte vilken regional flygplats som helst. I och med Kalmar läns svåra geografi och bristfälliga kommunikationer så är flygplatsen utpekad av EU-kommissionen som särskilt samhällsviktig. Kalmar Öland Airport är den enda svenska flygplatsen söder om Sundsvall som har fått en sådan status. Att flygplatsen får ett stabilt ägarskap är också nödvändigt för att långsiktigt kunna garantera säkra ambulanstransporter och brandflyg.

Sedan vill vi tydliggöra att affären helt och hållet finansieras av regionens egna sparkapital. Inte en krona kommer att tas från sjukvården. Den nyligen genomförda skattehöjningen på 49 öre kommer oavkortat gå till att säkerställa en god kvalitet i hälso- och sjukvården.

Miljöpartiet påstår att vi skulle ha tidigarelagt beslutet. Det är också fel. Jag har sedan förslaget presenterades den 17 november, för nästan 80 dagar sedan, kommunicerat att beslutet ska fattas den 6 februari av regionfullmäktige. Så kommer också ske och styrelseberedningen sker vid ett extra möte med regionstyrelsen eftersom det inte fanns något inplanerat ordinarie sammanträde.

Vi är medvetna om att det för Västervik och Vimmerby finns flera andra transportslag som är viktigare och prioriteras högre än flyget i söder. Framför allt är det E22 och utvecklingen av tågtrafiken som prioriteras av oss som bor i norr. Men som regionpolitiker måste man ha förmåga att väga in olika intressen och se till helheten. Och till helheten är köpet nödvändigt eftersom flygplatsen har en sådan strategisk betydelse för näringsliv och myndigheter. Att från norr stödja en investering i söder är också viktigt för att i nästa skede få stöd för exempelvis investeringar i Stångådals- och Tjustbanan eller för köp av nya tågfordon som ska trafikera Västervik-Linköping. Har Miljöpartiet tänkt på det?

Karta: Kalmar Öland Airport