Nu sÀnker regeringen skatten pÄ bensin och diesel

"Med regeringens politik kommer de som behöver köra bil fortsatt kunna göra det. För en familj med bil handlar det Ärligen om flera tusenlappar i skillnad mellan regeringens och oppositionens politik", skriver moderaterna Marie Nicholson och Edward Riedl.

"PÄ sikt behöver vi elektrifiera fordonsflottan, men vi kan inte göra det genom att straffbeskatta redan svÄrt utsatta hushÄll och företag", skriver M-debattörerna.

"PÄ sikt behöver vi elektrifiera fordonsflottan, men vi kan inte göra det genom att straffbeskatta redan svÄrt utsatta hushÄll och företag", skriver M-debattörerna.

Foto: Fredrik Sandberg / TT

Debatt2023-09-10 06:30
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Regeringen tar parti för landsbygden samt för alla de barnfamiljer, hantverkare och andra som Àr beroende av bilen för att fÄ ihop livspusslet. Inflationen har slagit hÄrt mot mÄnga hushÄll, samtidigt som den förra regeringen sett till sÄ att skatterna och inblandningen av dyra ineffektiva biobrÀnslen aldrig varit sÄ hög. Nu vÀnder vi utvecklingen och ser till sÄ att mÀnniskor fÄr större marginaler i plÄnboken.

Skatten pÄ bensin sÀnks med 164 öre jÀmfört med nÀsta Ärs planerade nivÄ och dieseln ned mot EU:s miniminivÄ, sammantaget med 43 öre. Tillsammans med den kraftigt sÀnkta reduktionsplikten som trÀder i kraft vid Ärsskiftet sÄ kommer priset pÄ bensin och diesel sjunka ytterligare per liter och vi kommer uppfylla Ànnu ett vallöfte, att sÀnka priset pÄ diesel med 5 kronor.

Sverige Àr och ska förbli ledande inom miljöarbetet. PÄ sikt behöver vi elektrifiera fordonsflottan, men vi kan inte göra det genom att straffbeskatta redan svÄrt utsatta hushÄll och företag. Inte heller Àr lösningen att köra bilar pÄ extremt dyra biobrÀnslen med i bÀsta fall tveksam miljönytta, tillverkade av importerade slaktrester och vegetabilisk olja.

För att fortsÀtta vara ledande inom miljöarbetet har regeringen Àndrat lagen för att tillÄta ny kÀrnkraft, godkÀnt dubbelt sÄ mycket havsbaserad vindkraft som den förra regeringen och gjort rekordstora satsningar pÄ laddinfrastruktur lÀngs vÄra vÀgar. I höstens budget satsar regeringen 4 miljarder kronor pÄ miljöÄtgÀrder.

För att Sverige ska klara klimatomstÀllningen behöver vi fÄ med oss hela landet och göra resan via grön tillvÀxt, inte genom straffskatter och symbolpolitik. Med regeringens politik kommer de som behöver köra bil fortsatt kunna göra det. För en familj med bil handlar det Ärligen om flera tusenlappar i skillnad mellan regeringens och oppositionens politik. DÀrför Àr det mycket glÀdjande att kunna ge dessa besked nu i tuffa tider, nÀr hushÄllen behöver pengarna som mest.