Svar till Anna Tibbelin, förälder Frödinge skola:
Vi jobbar på skolbiblioteken i Vimmerby tätort. Om vi känner igen att böcker är trasiga i skolbiblioteken? Absolut!
Skolbiblioteken i kransorterna är styvmoderligt behandlade, det är ofta en lärare som har några otillräckliga timmar avsatta för att sköta in/utlåning samt inköp för den magra slant som tilldelats skolbiblioteket.
Kanske kan det vara till en liten tröst, att vi har ett litet boklådeprojekt på gång som ska få åka runt på de mindre skolorna. Lådorna ska ut till Djursdala skola som första stopp, sedan ska vi utvärdera med dem hur det funkade, kanske skruva lite på nåt, sedan ut till de andra skolorna. Inget som ersätter skolbiblioteket, bara som en liten gräddklick på pajen, typ.
Du har helt rätt i din analys av läget, skolbibliotekens bestånd är ofta äldre och mera slitet än huvudbibliotekets.
Skolbiblioteken har en liten budget, det är många som har önskemål om vad som ska köpas in, inte minst vill personalen ha ett ord med i laget. Vi ska möta efterfrågan men, kanske än viktigare, jobba för att skapa efterfrågan.
Ett bekymmer, som du säkert har koll på eftersom du har jobbat på bibliotek, är de korta omloppstider som råder för böcker idag. De blommar en sommar och sedan går de inte att få tag på. De flesta böcker för yngre kommer i långa serier. Det kan vara svårt att ersätta böcker som är trasiga eller försvunna. Senast idag fick en elev låna en trasig Harry Potter-bok för att det inte fanns den delen hen ville ha inne, men det fanns ett exemplar som skulle lagas. Kanske reagerar den här elevens föräldrar som du när barnet kommer hem med en trasig bok, medan vi tycker att vi möter elevens önskan att få börja läsa direkt.
Ett annat bekymmer som vi ser har ökat är att många inte är rädda om böckerna de lånar. Böcker som lånas kommer inte tillbaka, böcker tas ur biblioteken utan att lånas när det är obemannat. Detta ska ses som en uppmaning till alla vårdnadshavare att prata med sina barn om att ha respekt för det som är vårt gemensamma, som typ låneböcker.
Men, så här är det också: det lånas ut fantastiskt mycket böcker! Det är läsmånader, läsfester och läsprojekt och vi har jättemycket lån, framför allt på låg- och mellanstadiet. Högstadiet är något mera utmanande, men vi ser duktiga elever och engagerade lärare som kämpar på, för att eleverna ska bli de duktiga läsare som de behöver vara för att fixa skolan och livet. Läsningen prioriteras verkligen. Vill bara säga det ifall någon nu råkar tro nåt annat.
Vad kan man göra då? Klart att skolbibliotek behöver större budget, men man kan ha lite mera mod och fantasi än så tänker vi. En idé skulle kunna vara att skapa ett kommunalt klassuppsättningsbibliotek med många exemplar av samma bok för läsning i grupp och hel/halvklass. Utbudet skulle kunna vara större om inte flera skolor köpte “samma” titlar. Flera roterande boklådor med olika innehåll efter önskemål är också en idé.
Det är väl bra som det är säjer nån, att alla skolor har sitt. Nej det är just det, det är inte bra och framförallt inte likvärdigt för alla barn i kommunen. Alla skolor har inte möjlighet att köpa klassuppsättningar för olika nivåer.
Vimmerby är en Litteraturnod, kanske är det dags att titta på alla skolbarns tillgång till bra, nya, klassiska och hela böcker i hela Vimmerby kommun.