Pandemin och klimatfrÄgan gör flyget högaktuellt

Ingen vet om eller hur resandet förÀndras i spÄren av pandemin.

Ingen solnedgÄng för flyget, tvÀrtom kan det bli ett miljömÀssigt resalternativ i framtiden, tror skribenterna.

Ingen solnedgÄng för flyget, tvÀrtom kan det bli ett miljömÀssigt resalternativ i framtiden, tror skribenterna.

Foto: Michael Probst/AP/TT

Debatt2021-04-15 16:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

I det korta perspektivet har nedstĂ€ngningar medfört att flygresandet i princip upphört. Samtidigt har behovet av snabba transporter av sjukvĂ„rdsutrustning, patienter, mediciner och vaccin gjort flyget oumbĂ€rligt för att begrĂ€nsa effekterna av pandemin.  

Det Àr möjligt att vissa typer av resor kommer minska i pandemins spÄr. Samtidigt lÀr andra tillkomma nÀr folk lÀmnar storstÀder för ett lugnare liv pÄ mindre orter. Oavsett lÀr flygets betydelse bestÄ, bÄde för vÀrldens och vÄrt lÀns del. DÀrför mÄste flygets utslÀpp fortsatt tas pÄ samma allvar som utslÀpp frÄn andra sektorer. Just i hÄllbarhetsfrÄgan ligger mycket av flygets potential. LÄt oss förklara!

En tĂ„gresa Ă€r inte ”grön” bara för att tĂ„get dras av ett ellok. TĂ„gresans klimatavtryck avgörs av elens ursprung, precis som typen av brĂ€nsle avgör flygresans pĂ„verkan. Redan dagens flygplan Ă€r tekniskt redo att flygas pĂ„ fossilfria, hĂ„llbara brĂ€nslen, som minskar koldioxidutslĂ€ppet med 80 procent eller mer. Samtidigt reduceras brĂ€nsleförbrukningen och de sĂ„ kallade höghöjdseffekterna. De senare Ă€r frĂ€mst en faktor pĂ„ flygningar över en timme.

Alternativa flygbrĂ€nslen kan framstĂ€llas av rester frĂ„n skogs- och livsmedelsindustrin, energigrödor, sopor, ja till och med insamlad koldioxid. Strikt EU-reglering, och det sĂ€tt som svenskt skogsbruk bedrivs pĂ„, sĂ€kerstĂ€ller att det inte medför avskogning eller trĂ€nger undan livsmedelsproduktion. Samtidigt utvecklas elflyg som kommer möjliggöra utslĂ€ppsfria resor mellan exempelvis Kalmar och Göteborg. För lĂ€ngre flygningar gör vĂ€tgasdrift sannolikt sitt intĂ„g under 2030-talet, flyg vars enda utslĂ€pp Ă€r vattenĂ„nga.  

Flygets mĂ„lsĂ€ttning Ă€r tydlig. 2030 ska inrikesflygets nettoutslĂ€pp vara noll och 2045 ska allt flygbrĂ€nsle i Sverige vara fossilfritt. Vi fĂ„r i Ă„r Ă€ven en reduktionsplikt som tvingar brĂ€nsleleverantörerna att minska det fossila flygbrĂ€nslet. I Kalmar lĂ€n vill vi dock gĂ„ snabbare fram och har redan idag landets högsta inblandning av biojetbrĂ€nsle pĂ„ Ă„rsbasis.  

NÀr Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) i en studie kartlade energiÄtgÄngen för ett antal resor med olika transportslag, visade studien, kanske förvÄnande för vissa, att pÄ just strÀckan KTH Stockholm till Kalmar city var flyget mer energieffektivt Àn tÄget! En stÀndig teknikutveckling med brÀnsleeffektivitet som övergripande mÄl har gjort detta möjligt. Sammantaget innebÀr det att svenskarnas flygresor inte slÀpper ut mer idag Àn vid sekelskiftet, ÀndÄ reser vi ett normalÄr dubbelt sÄ mycket som dÄ.

Flyget Ă€r ocksĂ„ det minst infrastrukturkrĂ€vande transportslaget. Medan 2,3 kilometer vĂ€g eller jĂ€rnvĂ€g kan ta oss just sĂ„ lĂ„ngt, kan Kalmar Öland Airports 2,3 kilometer bana ta oss till andra sidan jorden.  

NĂ€r Kalmar kommun och Region Kalmar lĂ€n valde att gĂ„ in som Ă€gare till Kalmar Öland Airport stod man upp för ett allt grönare transportslag och för viktig infrastruktur. BerĂ€kningar frĂ„n konsultfirman WSP visar att en nedlĂ€ggning av flygplatsen skulle innebĂ€ra inkomstbortfall och missade skatteintĂ€kter pĂ„ drygt 24 miljarder de nĂ€rmsta tjugo Ă„ren.

Utvecklingen av flygplatsen mÄste gÄ hand i hand med klimatmÄlen. DÀrför hÄller vi vÄr flygplats i omstÀllningens framkant. Vi gÄr före i utfasningen av fossilt flygbrÀnsle och vi ska sÀkerstÀlla en lokal ladd-infrastruktur för elflyg. I framtiden vÀljer vi flyget för att det Àr bÄde tidseffektivt och hÄllbart!

Angelica Katsanidou (S), regionstyrelsens ordförande; Christer Jonsson (C), regionrÄd; Johan Persson (S), kommunalrÄd Kalmar kommun; Ingemar Einarsson (C), ordförande Kalmar Kommunbolag

Kalmar Öland Airports styrelse: Anders Andersson, ordförande; Krister ÖrnfjĂ€der, vice ordförande; ledamöter: Jörgen Bödmar, Anna Hedh, Christina Davidson, Malin Sjölander, Roland Johansson, Sofie Gunnarsson; Ronny Lindberg, vd Kalmar Öland Airport

Karta: Kalmar Öland Airport