I det korta perspektivet har nedstÀngningar medfört att flygresandet i princip upphört. Samtidigt har behovet av snabba transporter av sjukvÄrdsutrustning, patienter, mediciner och vaccin gjort flyget oumbÀrligt för att begrÀnsa effekterna av pandemin.
Det Àr möjligt att vissa typer av resor kommer minska i pandemins spÄr. Samtidigt lÀr andra tillkomma nÀr folk lÀmnar storstÀder för ett lugnare liv pÄ mindre orter. Oavsett lÀr flygets betydelse bestÄ, bÄde för vÀrldens och vÄrt lÀns del. DÀrför mÄste flygets utslÀpp fortsatt tas pÄ samma allvar som utslÀpp frÄn andra sektorer. Just i hÄllbarhetsfrÄgan ligger mycket av flygets potential. LÄt oss förklara!
En tĂ„gresa Ă€r inte âgrönâ bara för att tĂ„get dras av ett ellok. TĂ„gresans klimatavtryck avgörs av elens ursprung, precis som typen av brĂ€nsle avgör flygresans pĂ„verkan. Redan dagens flygplan Ă€r tekniskt redo att flygas pĂ„ fossilfria, hĂ„llbara brĂ€nslen, som minskar koldioxidutslĂ€ppet med 80 procent eller mer. Samtidigt reduceras brĂ€nsleförbrukningen och de sĂ„ kallade höghöjdseffekterna. De senare Ă€r frĂ€mst en faktor pĂ„ flygningar över en timme.
Alternativa flygbrÀnslen kan framstÀllas av rester frÄn skogs- och livsmedelsindustrin, energigrödor, sopor, ja till och med insamlad koldioxid. Strikt EU-reglering, och det sÀtt som svenskt skogsbruk bedrivs pÄ, sÀkerstÀller att det inte medför avskogning eller trÀnger undan livsmedelsproduktion. Samtidigt utvecklas elflyg som kommer möjliggöra utslÀppsfria resor mellan exempelvis Kalmar och Göteborg. För lÀngre flygningar gör vÀtgasdrift sannolikt sitt intÄg under 2030-talet, flyg vars enda utslÀpp Àr vattenÄnga.
Flygets mÄlsÀttning Àr tydlig. 2030 ska inrikesflygets nettoutslÀpp vara noll och 2045 ska allt flygbrÀnsle i Sverige vara fossilfritt. Vi fÄr i Är Àven en reduktionsplikt som tvingar brÀnsleleverantörerna att minska det fossila flygbrÀnslet. I Kalmar lÀn vill vi dock gÄ snabbare fram och har redan idag landets högsta inblandning av biojetbrÀnsle pÄ Ärsbasis.
NÀr Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) i en studie kartlade energiÄtgÄngen för ett antal resor med olika transportslag, visade studien, kanske förvÄnande för vissa, att pÄ just strÀckan KTH Stockholm till Kalmar city var flyget mer energieffektivt Àn tÄget! En stÀndig teknikutveckling med brÀnsleeffektivitet som övergripande mÄl har gjort detta möjligt. Sammantaget innebÀr det att svenskarnas flygresor inte slÀpper ut mer idag Àn vid sekelskiftet, ÀndÄ reser vi ett normalÄr dubbelt sÄ mycket som dÄ.
Flyget Ă€r ocksĂ„ det minst infrastrukturkrĂ€vande transportslaget. Medan 2,3 kilometer vĂ€g eller jĂ€rnvĂ€g kan ta oss just sĂ„ lĂ„ngt, kan Kalmar Ăland Airports 2,3 kilometer bana ta oss till andra sidan jorden.
NĂ€r Kalmar kommun och Region Kalmar lĂ€n valde att gĂ„ in som Ă€gare till Kalmar Ăland Airport stod man upp för ett allt grönare transportslag och för viktig infrastruktur. BerĂ€kningar frĂ„n konsultfirman WSP visar att en nedlĂ€ggning av flygplatsen skulle innebĂ€ra inkomstbortfall och missade skatteintĂ€kter pĂ„ drygt 24 miljarder de nĂ€rmsta tjugo Ă„ren.
Utvecklingen av flygplatsen mÄste gÄ hand i hand med klimatmÄlen. DÀrför hÄller vi vÄr flygplats i omstÀllningens framkant. Vi gÄr före i utfasningen av fossilt flygbrÀnsle och vi ska sÀkerstÀlla en lokal ladd-infrastruktur för elflyg. I framtiden vÀljer vi flyget för att det Àr bÄde tidseffektivt och hÄllbart!
Angelica Katsanidou (S), regionstyrelsens ordförande; Christer Jonsson (C), regionrÄd; Johan Persson (S), kommunalrÄd Kalmar kommun; Ingemar Einarsson (C), ordförande Kalmar Kommunbolag
Kalmar Ăland Airports styrelse: Anders Andersson, ordförande; Krister ĂrnfjĂ€der, vice ordförande; ledamöter: Jörgen Bödmar, Anna Hedh, Christina Davidson, Malin Sjölander, Roland Johansson, Sofie Gunnarsson; Ronny Lindberg, vd Kalmar Ăland Airport