Prioritera sjukvÄrd framför kollektivtrafik

Satsa pÄ sjukvÄrden i stÀllet för att köpa nya tÄg till dÄlig rÀls, föreslÄr skribenten.

Satsa pÄ sjukvÄrden i stÀllet för att köpa nya tÄg till dÄlig rÀls, föreslÄr skribenten.

Foto: Karin Hertz

Debatt2019-06-21 00:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

2 100 000 000 kostar de nya tĂ„g som Region Kalmar lĂ€n beslutat att köpa.

Dessa inköp görs samtidigt som rÀlsen tÄgen ska fÀrdas pÄ Àr i bedrövligt skick enligt trafikverkets tjÀnstemÀn, och det saknas större planer pÄ upprustning enligt lÀnets infrastruktursplan regeringen beslutat om, och som strÀcker sig fram till Är 2029.

Denna investering görs med vetskap om att tĂ„gbiljetterna Ă„rligen subventioneras med 150 000 000 kronor av skattebetalare och enbart till 17 procent av resenĂ€rerna sjĂ€lva.

Inte nog med att skattebetalarna subventionerar varje resa sĂ„ kommer sannolikt varje resa att kosta skattebetalarna Ă€nnu mer varje Ă„r eftersom banan inte Ă€r elektrifierad och för att tĂ„gen Ă„rligen drivs av ca 2 000 000 liter diesel belastad av brĂ€nsleskatt som Ă„rligen höjs.

De nya ”dieseldrivna eltĂ„gen” Ă€r heller knappast lösningen pĂ„ koldioxidutslĂ€ppen, varken som produkt eller som fĂ€rdmedel. För Ă€ven med nya tĂ„g sĂ„ behöver mĂ„nga landsbygdsbor bilen för att ta sig till jobbet, skola, förskola eller barnens olika fritidsaktiviteter och inte minst för att ta sig till det fĂ„tal tĂ„gperronger som Ă€nnu Ă€r i drift.

I samtid som denna investering görs tvingar samma region vÄrdens chefstjÀnstemÀn i Kalmar lÀn att banta sin budget med hundratals miljoner pÄ grund av underskott i verksamheten. En verksamhet som lÀnge efterfrÄgat mer resurser och bÀttre personalvillkor. En verksamhet som med en stramare budget knappast fÄr det enklare att korta vÄrdköerna.

Att belasta medborgarna med Ă€nnu mer skatt för att stadsborna ska kunna röra sig mellan stĂ€derna tycker jag Ă€r oss oförtjĂ€nt – I synnerhet om det blir pĂ„ sjukvĂ„rdens bekostnad!

För politik handlar om att prioritera.

DĂ€rför vĂ€djar jag till majoriteten i regionen det vill sĂ€ga Centern, Liberalerna & Socialdemokraterna att i nĂ€rtid prioritera kĂ€rnverksamhet framför tĂ„gaffĂ€rer ­– samt att prioritera rĂ€tt ordning för investeringarna.

Prata med er kollega Stefan Lövfén och hÀlsa regeringen att en satsning pÄ befintlig infrastruktur Àr mer behövlig Àn nya höghastighetsbanor.

För nĂ€r dagen vĂ€l kommer dĂ„ tĂ„gen ska driftsĂ€ttas sĂ„ bör det vara pĂ„ en driftsĂ€ker och elektrifierad bana med flera stopp – helst sjĂ€lvfinansierad. Först dĂ„ blir driften effektiv, miljövĂ€nlig, tĂ„gen mer Ă€ndamĂ„lsenliga och tĂ„gtrafiken tillgĂ€nglig för fler i lĂ€net.