Debatten borde handla om Stångådals- och Tjustbanans framtid och om hur länets politiker gemensamt kan påverka och förändra Trafikverkets olyckliga förslag om banornas dragning när det ska byggas ny station i Linköping. En förändring är möjligt om vi krokar arm och bearbetar myndigheter, regering, riksdag och grannregionen Östergötland. Men länets socialdemokrater är mer intresserade av att sprida dimridåer och gömma undan gamla synder.
Småaktigt och oansvarigt, men kanske förståeligt om man som S i Kalmar län agerade lydiga nickedockor hela förra mandatperioden och lojalt stöttade den dåvarande S-regeringens infrastrukturpolitik – ni vet det där om att infrastrukturpengar skulle gå till hutlöst dyra och klimatmässigt ineffektiva nya stambanor för höghastighetståg mellan storstäderna. I stället för till regionala järnvägar och vägar här i Kalmar län och andra landsbygdslän.
Det tar tid att rätta till vad Socialdemokraterna ställde till med eller underlät att göra något åt under åtta år i regeringsställning, även när det gäller infrastrukturen. Det tror vi att väljarna förstår. Att som länets socialdemokrater påstå sig ha svårt att komma på ett enda vallöfte som regeringen infriat är att dumförklara väljarna. De kan enkelt googla fram vad regeringen har åstadkommit redan efter 100 dagar inom områden som den förra S-regeringen misslyckades med eller där de drev utvecklingen åt fel håll.
Så än en gång: Regeringens beslut att lägga ner det svulstiga prestigeprojektet nya stambanor för höghastighetståg har ökat förutsättningarna för satsningar på vägar och järnvägar i Kalmar län. Men det blir en fortsatt dragkamp om resurserna mellan landets regioner. Vi hoppas att länets socialdemokrater vill delta i den dragkampen tillsammans med oss på ett mer konstruktivt sätt framöver.
Malin Sjölander (M), regionråd
Pär-Gustav Johansson (M), regionråd
Harald Hjalmarsson (M), Västervik
Niklas Gustafsson (M), Vimmerby
Johan Svensson (M), Hultsfred
Anders Svensson (M), Högsby
Åsa Ottoson (M), Mönsterås
Hanne Lindqvist (M), Kalmar