Det gör att lärare tvingas täcka upp för varandra samtidigt som de ansvarar för den ordinarie undervisningen. Många lärare rapporterar att de förväntas ordna distanslösningar för de elever som är hemma men inte riktigt sjuka. För lärarna har det blivit ett mycket mer omfattande arbete än vad som vanligtvis sker när en elev är frånvarande. Det är ett pressat läge med en hög arbetsbelastning och många lärare slår knut på sig själva för att lösa situationen.
I gymnasieskolan och vuxenutbildningen har ett febrilt omställningsarbete genomförts. Vi har verkligen sett prov på en kreativ lärarkår som har arbetat för att hitta nya lösningar. Det är inte en enkel utmaning. Vissa skolor saknar fungerande it-lösningar, datorer eller digitala plattformar för att kunna bedriva undervisning på distans. Det finns elever som inte har en väl fungerande internetuppkoppling hemma eller lärare som inte har en kamera i sin jobbdator och därmed inte kan köra videoundervisning. Det här skapar såklart en hel del problem.
Vi vet att det finns stora brister i it-supporten. Lärarförbundet presenterade för bara för några veckor sedan en rapport som visar att var tionde lärare inte har tillgång till någon it-support alls. Av de som får it-support svarar majoriteten att de inte får it-support samma dag som ett problem uppstår.
Vi lärare kommer att åstadkomma massor av nya kreativa undervisningssituationer, men alla måste vara medvetna om att det inte kommer att fungera till hundra procent. Samma krav som i ett normalläge ställs på undervisningen kan därför inte ställas nu. När så pass många elever och lärare är frånvarande blir det omöjligt att ge alla elever det stöd och de anpassningar som de enligt skollagen ska ha rätt till.
Gränsen mellan vad som är frånvaro respektive närvaro har också blivit mer flytande när elever som i princip är friska ändå är hemma. En del föräldrar ställer krav på lärare och rektorer att skolan ska ställa upp med speciallösningar, men ambitionsnivån kan inte vara densamma nu som i vanliga fall. Regeringen borde ge tydliga direktiv om att vi inte kan tillämpa kraven i skollag och läroplaner fullt ut i den här situationen. Något annat är faktiskt helt orealistiskt.
Johanna Jaara Åstrand
Förbundsordförande Lärarförbundet